این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش در آموزش علوم پزشکی، جلد ۹، شماره ۳، صفحات ۷۰-۶۵

عنوان فارسی بررسی خودارزیابی دانشجویان سال آخر رشته دندانپزشکی از مهارت های کسب شده بالینی
چکیده فارسی مقاله مقدمه:خودارزیابی یکی از روش ­های محک مهارت­ های کسب­ شده بالینی  توسط دانشجویان است. این مطالعه با هدف تعیین خودارزیابی دانشجویان سال آخر رشته دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی گیلان از مهارت­ های کسب شده بالینی بر اساس برنامه آموزشی انجام شد. روش ­ها: در این مطالعه توصیفی - مقطعی مهارت­ های بالینی کلیه دانشجویان سال آخر رشته دندانپزشکی دانشکده رشت (34 نفر) در سال 1395 از طریق پرسشنامه محقق ساخته مورد بررسی قرار گرفت. روایی پرسشنامه از طریق روایی محتوایی و پایایی آن از طریق آزمون آلفای کرونباخ (0/8=ɑ) تایید گردید. یافته ها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون­ های فریدمن و مجذور کای دو از طریق نرم افزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته­ ها: میانگین نمره خود ارزیابی دانشجویان از مهارت بالینی (از 25 نمره) معادل 2/81± 17/38 بود. نتایج نشان داد که نمره خود ارزیابی دانشجویان در بخش­ های مختلف بالینی تفاوت معنی­ داری دارد ( 0/001>P). بالاترین میانگین رتبه­ ای نمره در بخش جراحی دهان، فک و صورت (7/60) و کمترین در بخش ارتودنسی (2/76) بود. نتیجه‌گیری: خودارزیابی دانشجویان از مهارت­های بالینی در بیشتر بخش ­ها خوب بود. امید است که با استفاده از روش ­های نوین تدریس در افزایش مهارت دانشجویان پیشرفت چشم­گیر حاصل شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله دانشجویان، دندانپزشکی، برنامه آموزشی، خودارزیابی، مهارت بالینی

عنوان انگلیسی Self-Assessment of Senior Dental Students about Acquired Skills Based on the Educational Program
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Self-assessment is one of the methods for evaluating clinical skills acquired by graduated student .The aim of this study was to investigate the self-assessment of senior dental students clinical skills based on curriculum in  Guilan University of medical sciences. Methods: In this descriptive cross-sectional study, the clinical skills of all senior dental students of Rasht dental school (34 students) were assessed through a researcher-made questionnaire in 2014-2015.The validity and reliability of the questionnaire was confirmed through content validity test and Cronbach's alpha test (α= 0.8). Data were analyzed by Descriptive statistics, Friedman and chi - square test through SPSS. Results: The average score of students' assessment about their clinical skills (from 25 grades) was 17.38 ± 2.81. The finding showed that student self-assessment scores were significantly different in different departments (P < 0.001). The highest and the lowest average score was in oral and maxillofacial surgery (7.60) and orthodontic department respectively (2.76). Conclusion: Students' evaluation about their skills was good in most sectors. It is believed that by using modern teaching methods, significant advances will be made to increase students' clinical skills.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Students,Dental,Curriculum,Self- Assessment,Clinical Skill

نویسندگان مقاله پویا نژادشمسی | p nejad shamsi
department of endodontics, dental faculty, guilan university of medical sciences, rasht,iran
گروه اندودونتیکس دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)

حمیدرضا ذاکرجعفری | h r zaker jafari
department of prosthodontics, dental faculty, guilan university of medical sciences , rasht,iran
گروه پروتزهای دهان، فک و صورت دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)

مریم بصیرت | m basirat
medical education research center, dental sciences research center. department of oral and maxillofacial medicine. dental faculty. guilan university of medical sciences, rasht,iran
مرکز تحقیقات آموزش پزشکی.مرکز تحقیقات علوم دندانپزشکی. گروه بیماری-های دهان، فک و صورت دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)

ارسام ذاکرجعفری | a zaker jafari
dentist, rasht, iran
دندانپزشک، رشت، ایران


نشانی اینترنتی http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-428-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله دریافت فایل مقاله
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده مقاله کوتاه
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات