این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش در آموزش علوم پزشکی، جلد ۹، شماره ۲، صفحات ۶۵-۵۷

عنوان فارسی بررسی مؤلفه های خودکارآمدی پژوهشی در دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد
چکیده فارسی مقاله مقدمه: خودکارآمدی، درجه­ای از احساس تسلط فرد در مورد توانایی­ اش برای انجام فعالیت­های خاص است. خودکارآمدی پژوهشی دانشجویان، میزان اعتماد آن­ها به توانایی­شان در انجام دادن فعالیت­ های مختلف پژوهشی را نشان می­دهد. این مطالعه با هدف تعیین مؤلفه­ های خودکارآمدی پژوهشی در دانشجویان تحصیلات تکمیلی طراحی و اجرا گردید. روش ها: در این مطالعه توصیفی- تحلیلی که در سال 1394 انجام گرفت تعداد 112 نفر از دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد به صورت سرشماری وارد مطالعه شدند. پرسشنامه شامل دو قسمت: اطلاعات دموگرافیک شامل 5 سوال و خودکارآمدی دانشجویان شامل 55 سوال در خرده مقیاس ­های خودکارآمدی آماری و تحلیلی، مفهوم پردازی، روش و اجرا، پژوهش کیفی، گزارش­ نویسی، مهارت­ ها و اخلاق بود. داده ­ها پس از جمع ­آوری از طریق آزمون­ های آماری t مستقل، همبستگی پیرسون، اسپیرمن و آنالیز واریانس یک­ طرفه و با استفاده از نرم افزار آماری SPSS  تجزیه و تحلیل گردید. یافته ها: میانگین کل خودکارآمدی پژوهشی دانشجویان 06/29±93/155 بود. همچنین نتایج نشان داد که نمرات خودکارآمدی پژوهشی و مولفه­ های آن در طیف متوسط قرار داشتند. اجرای طرح تحقیقاتی یا مشارکت در طرح به عنوان همکار (برحسب تعداد)، تنها متغیری بود که با خودکارآمدی ارتباط مستقیم داشت (53/0, r=01/0>P). از نظر جنسیت تنها خرده مقیاس خودکارآمدی پژوهش کیفی در دو جنس اختلاف معنی­ داری را نشان داد و در دختران این خرده مقیاس بیشتر از پسران بود (02/0>P). نتیجه گیری: وضعیت خودکارآمدی پژوهشی و مولفه­ های آن در بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی این دانشگاه در طیف متوسط قرار داشت. نتایج بیانگر آن بود که مشارکت دادن دانشجویان جهت اجرا یا همکاری در طرح های تحقیقاتی در ارتقاء مولفه های خودکارآمدی پژوهشی دانشجویان تاثیر بسزائی دارد. لذا با برنامه­ ریزی مناسب و برگزاری دوره­ های آموزشی می­ توان دانشجویان توانمندتری تربیت نمود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله خودکارآمدی، دانشجو، پزشکی، پژوهش، دانشگاه

عنوان انگلیسی Study of research self-efficacy components among postgraduate students in Shahrekord University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: SelfSelf-efficacy refers to the degree of one's control over his/her ability to perform certain activities. Students' research self-efficacy represents their confidence in their own ability to conduct various research activities. This study was conducted to determine research self-efficacy components in postgraduate students. Methods: In this descriptive-analytical cross-sectional study which has been done in 2015, 112 MSc students of Shahrekord University of Medical Sciences that were selected by census method participated. A two-section questionnaire  including demographic characteristics (5 questions) and self-efficacy scales (55 questions) was distributed among students which examines the subscales of statistical and analytical self-efficacy, self-efficacy in the conceptualization, in method and run, in quality research, reporting, skills and ethics subscales. Collected data were analyzed by SPSS using independent t test, pearson correlation test, spearman and ANOVA tests. Results: The mean value of total research self-efficacy of the students was 155.93±29.06, and the total score for research self-efficacy and the scores for all of its components were within a moderate range. Implementing research project or collaborating with a project as colleague (in number) was the only variable to be directly correlated with self-efficacy (p< 0.01, r=0.53). The only self-efficacy subscale that was significantly different between men and women was qualitative research and in girls this subscale was more than boys (p< 0.02).   Conclusion: The status of research self-efficacy and its components among the postgraduate students in this university is in the moderate range. The findings of this study demonstrated that students cooperation or collaboration in implementing research project is considerably effective in promoting research self-efficacy components among them.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Self-Efficacy, Students, Medical, Research,Universities

نویسندگان مقاله عبدالرحیم کاظمی وردنجانی | a kazemi vardanjani
deputy of research and technology, shahrekord university of medical sciences, shahrekord, iran
معاونت تحقیقات و فناوری، دانشگاه علوم پزشکی، شهرکرد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد (Shahr kord university of medical sciences)

سعید حیدری سورشجانی | saeid heidari soureshjani
deputy of research and technology, shahrekord university of medical sciences, shahrekord, iran
معاونت تحقیقات و فناوری، دانشگاه علوم پزشکی ، شهرکرد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد (Shahr kord university of medical sciences)

فاطمه دریس | f drees
shahrekord university of medical sciences, shahrekord, iran
دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد (Shahr kord university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-567-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله دریافت فایل مقاله
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات