این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
، جلد ۹، شماره ۲، صفحات ۷۵-۶۶
عنوان فارسی
نقش سرمایه روانشناختی در پیشبینی اشتیاق تحصیلی دانشجویان دانشکده تغذیه و صنایع غذایی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: سرمایه روانشناختی یکی از شاخص های روانشناسی مثبت گرایی است که با ویژگی هایی از قبیل باور فرد به توانایی هایش برای دستیابی به موفقیت، داشتن پشتکار در دنبال کردن اهداف، ایجاد اسنادهای مثبت درباره خود و تحمل کردن مشکلات تعریف شده است و اشتیاق تحصیلی دانشجویان عامل مهم در تعیین رشد شخصی و پیشرفت تحصیلی آنان در دانشگاههاست. لذا هدف از انجام این پژوهش، تعیین نقش مولفههای سرمایه روانشناختی در پیشبینی اشتیاق تحصیلی دانشجویان بود. روشها: در این مطالعه همبستگی تعداد 230 دانشجوی دانشکده تغذیه و صنایع غذایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در سال تحصیلی 96-95 به شیوه نمونهگیری طبقهای نسبتی انتخاب شدند. داده ها از طریق دو پرسشنامه سرمایه روانشناختی لوتانز و اشتیاق تحصیلی فردریکز جمع آوری گردید. دادهها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون) و از طریق نرم افزار آماری SPSS تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: میانگین و انحراف استاندارد نمره کل اشتیاق تحصیلی 6/82±44/02 و نمره کل سرمایه روانشناختی 14/35±98/27 بود. آزمون همبستگی پیرسون بیانگر وجود رابطه مثبت و معنیدار بین مولفههای سرمایه روانشناختی با اشتیاق تحصیلی بود (0/001) نتیجهگیری: سرمایه روانشناختی میتواند اشتیاق تحصیلی بین دانشجویان را پیشبینی کند. با توجه به این که این متغیر به شوق و اشتیاق دانشجویان به ادامه تحصیل ارتباط دارد، بنابراین تشکیل دورههای آموزشی و کارگاههای آموزشی جهت افزایش سرمایه روانشاختی دانشجویان باید مورد توجه و تاکید قرار گیرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
سرمایه روانشناختی، مثبت گرا، اشتیاق تحصیلی، دانشجویان، انگیزه
عنوان انگلیسی
The Role of Psychological Capital in Predicting Students' Academic Enthusiasm School of Nutrition and Food Shahid Beheshti University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Psychologica capital as a positivism psychological parameter, relying on variables such as self-efficacy, resilience , optimism ,hopefulness and in this regards academic enthusiasm with different dimensions such as cognitive, behavioral and emotional consider as an important factor in learning learners also determining academic achievement and learners promotion. The aim of this study was to investigate the role of psychological capital factors in predicting students' academic enthusiasm. Methods: In this correlational study, 230 studens of nutrition and food industry faculty of Shahid beheshti university of medical sciences in the academic year of 95-96 were selected by stratified sampling method. For gathering data two questionnaires of psychological capital Luthans and students' enthusiasm Frederick were used. Collected data were analyzed through descriptive and inferential statistics (Pearson correlation and regression analysis) by Spss. Results: Mean and standard deviation of total academic enthusiasm and psychological capital were 6.82± 44.02 and 14.35± 98.27 respectively. The correlation coefficient test showed there is a significant positive correlation between psychological capital components and academic enthusiasm (P<.0.001).Regression analysis indicated that self-efficacy and optimism can predict 15.8% of academic enthusiasm variance . Conclusion: psychological capital can predict enthusiasm among the students.Due to the fact that this variable is related to students enthusiasm to continue their learning,So organizing courses and workshops to enhance the psychological capital of students should be emphasized.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
نوشین عمویی | n amouei
department of educational sciences, payame noor university, iran
گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه پیام نور تهران (Payame noor university)
علی اکبر عجم | a a ajam
department of educational sciences, payame noor university, iran
گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه پیام نور تهران (Payame noor university)
صدیقه بادنوا | s badnava
department of educational sciences, payame noor university, iran
گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه پیام نور تهران (Payame noor university)
نشانی اینترنتی
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-226-3&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
دریافت فایل مقاله
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات