این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
، جلد ۱۰، شماره ۶، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
ارتباط بین ویژگیهای شخصیتی و تنش شغلی با میزان فرسودگی شغلی اعضای هیأت علمی دانشگاه های علوم پزشکی
چکیده فارسی مقاله
زمینه و اهداف: 40 درصد افراد در جوامع پیشرفته به فرسودگی شغلی مبتلا هستند. فرسودگی شغلی ناشی از تنیدگی و فشارهای عصبی است که در نقش سازمانی فرد موثر است. لذا هدف از این مطالعه، بررسی ارتباط بین ویژگیهای شخصیتی و تنش شغلی با میزان فرسودگی شغلی اعضای هیئتعلمی دانشکدههای علوم پزشکی کشور است. روش بررسی: مطالعۀ حاضر پژوهشی توصیفی از نوع مقطعی و همبستگی است که 231 نفر از کلیۀ اعضای هیئتعلمی مشغول به تدریس در دانشکدههای علوم پزشکی کشور در سال تحصیلی 1395-1394 را شامل میشود. از آن میان 136 نفر حجم نمونه با جدول مورگان تعیین شد. جمعآوری دادهها با استفاده از سه پرسشنامۀ استاندارد (پرسشنامۀ فرسودگی شغلی ماسلاچ، پرسشنامۀ نئو فرم کوتاه مک کرا و کاستا و پرسشنامۀ تنش شغلی) انجام شد. دادهها هم در دو بخش آمار توصیفی و استنباطی تحلیل شدند. یافتهها: بین عوامل تنش فردی و عوامل تنش سازمانی با فرسودگی شغلی رابطۀ معنیداری وجود دارد. همچنین بین ویژگیهای شخصیتی با فرسودگی شغلی، تنش فردی و تنش سازمانی رابطۀ معنیداری وجود دارد. بین ویژگیهای جمعیتشناسی با تنش فردی، تنش سازمانی و فرسودگی شغلی هیچ رابطهای وجود نداشت؛ اما زنان و مردان از نظر ویژگیهای شخصیتی تفاوت داشتند. زنان نسبت به مردان گشودگی، مقبولیت و وظیفهشناسی بیشتری داشتند. نتیجهگیری: در فرسودگی شغلی اعضای هیئت علمی دانشگاههای علوم پزشکی کشور، عوامل تنش فردی و سازمانی موثر است. این تاثیر با ویژگیهای جمعیتشناسی هیچ ارتباطی ندارد. همچنین ویژگیهای شخصیتی اعضای هیئت علمی دانشگاههای علوم پزشکی در فرسودگی شغلی آنها موثر است. علاوه بر این استادان زن نسبت به استادان مرد گشودگی، مقبولیت و وظیفهشناسی بیشتری داشتند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ویژگیهای شخصیتی، تنش شغلی، فرسودگی شغلی، علوم پزشکی
عنوان انگلیسی
The relationship between personality traits and job stress with the job burnout among members of medical universities
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Aims: 40% of those advanced societies are suffering from job burnout. Job Burnout is caused by strain and stress which are effective in person's organizational role. The aim of this study was to investigate the relationship between personality traits and job stress with job burnout among faculty members in medical sciences universities of Iran. Method: This study is a descriptive correlational research that included 231 faculty members who were teaching in medical sciences schools between the academic year 2015 and 2016. 136 sample were determined by Morgan table. Data were collected using standard questionnaires including Maslach Job Burnout, job stress and Neo questionnaires (Short Form of Lycra Costa Mac). The data were analyzed in two parts of descriptive and inferential statistics. Results: there is a significant relationship between individual and organizational tensions with job burnout. It can be significantly observed between personality traits and job burnout, individual and organizational tensions. However, there was no correlation between individual tension and the demographic, organizational tension and job burnout, but men and women are different in terms of personality features while women were more loyalty and acceptability than men. Conclusion: individual and organizational tensions are effective among faculty members' job burnout in medical sciences university of Iran. Taking into account the personal characteristics, this effect varies per person that does not have any relationship with the demographics.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
نادر بهلولی | nader bohloli
faculty of management, university of science research branch, tehran, iran
دانشکده مدیریت ،دانشگاه ازاد واحد علوم تحقیقات ، ،تهران ،ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)
طاهر پذیریه | tahereh paziriye
faculty of management, university of science research branch, tehran, iran
دانشکده مدیریت ،دانشگاه ازاد واحد علوم تحقیقات ، ،تهران ،ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)
نشانی اینترنتی
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-1534-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی اصیل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات