این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 5 دی 1404
The Journal of Humanities
، جلد ۲۳، شماره ۴، صفحات ۴۷-۶۹
عنوان فارسی
نقش تحلیل گفتمان انتقادی بر روی خواندن و درک مطلب دانشجویان زبان انگلیسی در ایران
چکیده فارسی مقاله
این مطالعه به منظور بررسی تأثیر تدریس صریح تکنیکهای تحلیل گفتمان انتقادی (CDA) بر خواندن و درک مفاهیم یادگیرندگان زبان انگلیسی برنام ریزی شده است. تلاش بر این بود که هرگونه تغییرات را در توانایی دانشآموزان در افشای معنای ضمنی متون مد نظر قرار دهیم. برای این منظور، 16 متن – هر متن برای یک جلسه – از بخش ویراستاری نیویورک تایمز انتخاب شد. شرکت نندگان 61 دانشجوی کارشناسی ارشد زبان انگلیسی از دانشگاه آزاد اسلامی بروجرد بودند که از طریق آزمون تافل و از بین 91 دانشجو انتخاب شدند. زبا ن اول همگی آنان فارسی بود و سنشان بی23 تا 48 سال بود. کسانی که نمراتشان درآزمون از 224 تا 316 با میانگین 273.736 بود (یک انحراف معیار بالاتر و کمتر از میانگین) بهعنوان شرکتکنندگان این مطالعه در نظر گرفته شدند. آنان بهترتیب به دو گروه 31 و 30 دانشآموز بهعنوان گروه آزمایش و کنترل و پس ازشرکت در پیش آزمون بهعنوان گروههای همگن در نظر گرفته شدند. هر کلمه، عبارت یا ساختار میتواند معانی مختلفی داشته باشد که بهعنوان دامنۀ معانی شناخته میشود. وقتی بر معانی پنهان متن تکیه کردیم، یادگیرندگان زبان انگلیسی فهم بهتری از متن و درنهایت از زبان انگلیسی داشتند. آنان آموزشهای مربوط به زبان انگلیسی برای مدت یک ترم (16 جلسه) دریافت کردند. زمان ارائه برای دو گروه مشابه بود. در پایان دوره آنان در یک پسآزمون شرکت کردند. سپس عملکرد هر دو گروه با پیشآزمون و پسآزمون مقایسه شد. نتیجه نشان داد که گروه آزمایش عملکردی بهتری دارد. همچنین معلوم شد که آموزش هفت فاکتور CDA که توسط فرکلاف معرفی شده تأثیر زیادی در درک متون دارد. ازآنجاکه افراد بایستی به ابعاد سیاسی متون و نیز ساختارها، استراتژیها و الگوهای احاطه (dominance and manipulation) توجه داشته باشند، لازم است که فاکتورهای CDA توضیح داده شوند. بنابراین، علاوه بر بررسی تأثیر CDA بر یادگیرندگان زبان انگلیسی، محقق هفت فاکتور مدل فرکلاف را نیز معرفی کرده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The Role of Critical Discourse Analysis on Reading Comprehension Skills among Iranian EFL Learners
چکیده انگلیسی مقاله
This research is to analyze the effects of Critical Discourse Analysis (CDA) on reading comprehension of Iranian EFL learners. After providing a useful synopsis, this research is to contextualize CDA in two ranges of learning situations and classifies how CDA can shed new perceptions on learning. Detailed systematic measures are included to clarify the procedure of conducting CDA. The participants were 61 male and female M.A. English students of Boroujerd Islamic Azad University, selected on a non- random basis by applying a TOEFL test among over 91 EFL M.A. students considered to be at the same level. Those whose scores on the test were from 224 to 316 with the mean of 273.736 were considered as the participants of this study. They had received instructions on English language for 16 sessions at Boroujerd Islamic Azad University. The participants were native speakers of Farsi. Any word, phrase, or structure can have different possible meanings, which is known as the meaning range. Focusing on the implied meaning of the text, the learners of the second language reach a better understanding of the text and consequently of the second language. The present research shows how seven elements offered by Fairclough's model in critical discourse analysis can affect reading ability of Iranian EFL learners. Also,besides scrutinizing the effect of CDA in EFL learners, the researcher introduces the seven elements of Fairclough's model as well.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
اردشیر دانش |
department of english language, science and research branch, islamic azad university, tehran, iran
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)
فردوس آقاگل زاده |
department of english language, tarbiat modares university, tehran, iran
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
پرویز مفتون |
department of english language, science and research branch, islamic azad university, tehran, iran
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)
نشانی اینترنتی
http://eijh.modares.ac.ir/article_18343_c4756b62b985051d176f1d3df34df9d8.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/541/article-541-559580.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات