این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی، جلد ۸، شماره ۲۷، صفحات ۷-۲۶

عنوان فارسی شیوه‌های مدیریتی پیامبر(ص) در هم‌گرا کردن بازار مدینه با آموزه‌های اقتصادی اسلام
چکیده فارسی مقاله اهمیت مبادلات تجاری در حجاز قبل از اسلام، تأسیس بازارهای متعدد در شهرهای مختلف از جمله یثرب را به همراه داشت که با سازوکارهای قبیله‌ای اداره می‌شد. با ظهور اسلام آموزه‌های اقتصادی در زمینه‌های مختلف تجاری، معاملاتی، عرضه و تقاضا و ... ارائه گردید که در موارد متعدد با سنت‌های قبلی همخوانی نداشت، و در مسیر اجرایی با مشکلات عدیده مواجه شد. این مقاله درصدد است با رویکردی توصیفی ـ تبیینی و با استفاده از شاخص‌های نظری علم مدیریت به این سؤال پاسخ دهد که با توجه به پیشینه ذهنی اقتصادی مردم، چگونه رسول اکرم| تلاش داشتند بازار مدینه را با آموزه‌های اقتصادی اسلام هم‌گرا کنند؟ به نظر می‌رسد، رسول اکرم| با سازوکارهای مدیریتی از جمله: منفک کردن بازار مسلمانان از یهودیان، ارائه قوانین مربوط به بازار متناسب با آموزه‌های دینی، نظارت و کنترل بر قیمت‌ها، کیفیت کالاها و ... تلاش کردند، الگوی عملی از بازار هم‌گرا با آموزه‌های دینی به اجرا گذارند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Prophet Muhammad's (PBUH) Management Practices in Converging the Medina Market to the Economic Teachings of Islam
چکیده انگلیسی مقاله The commercial exchanges in Hijaz before Islam led to the establishment of various markets in different cities, including Yathrib, which was run by tribal mechanisms. With the advent of Islam, economic doctrines were presented in various fields of commerce, trade, supply and demand, which were not consistent with the previous traditions and encountered numerous problems in the course of implementation. Implementing an explanatory-descriptive approach and using the theoretical indicators of management science, this paper tries to answer this question: How did Prophet Muhammad (PBUH) try to converge the Medina market with the economic teachings of Islam with regards to the people's mental economic background. It seems that through implementing management mechanisms, such as dismantling the Muslim market from the Jews market, providing market laws in line with the religious doctrines, monitoring and controlling prices, quality of goods, etc., Prophet Muhammad (PBUH) has tried to present a practical model of market convergent with the religious teachings.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله هدیه تقوی | hediyeh taghavi
al-zahra university
دانشگاه الزهرا س
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه الزهرا (Alzahra university)


نشانی اینترنتی http://tarikh.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-263-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/675/article-675-559765.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تاریخ معصومان(ع) با رویکرد فرهنگی و تمدنی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات