این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 1 دی 1404
تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی
، جلد ۸، شماره ۲۷، صفحات ۸۵-۱۰۶
عنوان فارسی
بازتاب وجوه هنر عامیانه دوره قاجار در نقاشیهای بقاع متبرکه لاهیجان
چکیده فارسی مقاله
هنر دوره قاجار در دوشاخه هنر درباری و عامیانه قابل بررسی است. هنر عامیانه، دارای مضامین مذهبی و ملی است و هنرمندانی که از دل چنین گفتمانی برخاستند، اشخاص مکتب ندیدهای بودند که با ذوقی خودجوش به آفرینش باورهای طبقه خویش با شیوهای متفاوت دست زدند. پرسش این است که چگونه میتوان بازتاب این اعتقادات و باورها را در هنر عامیانه مورد مطالعه قرارداد. برای بررسی این مسئله به مطالعه موردی نقاشیهای بقاع متبرکه گیلان با روش توصیفی ـ تحلیلی پرداخته شده است. روش گردآوری اطلاعات، کتابخانهای و میدانی بوده و از نظریه «بازتاب» بهعنوان رویکرد نظری، بهره گرفته شده است. این پژوهش نشان داد که هنر عامیانه به دلیل ارتباط مستقیم با مردم، آینه تمامنمای عقاید، باورها و سایر مناسبات زندگی اجتماعی مردم در دوره قاجار است و با تحلیل بازتاب این همه، میتوان به تصویری از شمای اعتقادی و فرهنگی مردمان آن دوره دست یافت.
کلیدواژههای فارسی مقاله
هنر عامیانه، نظریه بازتاب، نقاشی قاجار، نقاشی بقاع گیلان
عنوان انگلیسی
Reflections of Different Aspects of Folk Arts of in the Paintings of Holy Shrines in Lahijan in the Qajar Period
چکیده انگلیسی مقاله
Art in the Qajar period can be explored in two fields of court art and folk art. Folk art had religious and national themes, and artists who grew up in such a discourse were uneducated people who spontaneously began to create and display the beliefs of their social class in a different way. The question is how we can study the reflections of these beliefs in the folk art. To investigate this issue, a case study of the paintings of the holy shrines in Gilan has been done implementing a descriptive-analytical method. The data was collected using library resources and carrying out a field research. The Reflection Theory was also used as a theoretical basis. This research has shown that folk art due to its direct relationship with the people is the mirror of the visage of the beliefs and other social relationships of the people in the Qajar period. By analyzing these reflections, one could see a picture of the religious and cultural beliefs of the people of that period.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
سارا شادرخ | sara shad rokh
semnan university
دانشگاه سمنان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه سمنان (Semnan university)
هادی رحمتی | hadi rahmati
semnan university
دانشگاه سمنان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه سمنان (Semnan university)
نشانی اینترنتی
http://tarikh.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-95&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/675/article-675-559769.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تاریخ هنر و معماری
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات