این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی، جلد ۸، شماره ۲۷، صفحات ۱۰۷-۱۳۰

عنوان فارسی بررسی تطبیقی ساختار و ترکیب‌بندی در نگارگری مکتب تبریز دوم و مکتب عثمانی (مطالعه موردی شاهنامه شاه طهماسب و سلیمان‌نامه)
چکیده فارسی مقاله در پی عدم حمایت دربار صفوی از هنرمندان، شاهد مهاجرت تعدادی از آنان به دربار عثمانی هستیم. این شرایط، بستر مناسبی را جهت رشد و توسعه نگارگری عثمانی بر پایه دستاوردهای هنری مکاتب ایران در کارگاه‌های تازه تأسیس استانبول به وجود آورد. از این‌رو، در این پژوهش تلاش گردیده است بر مبنای روش تطبیقی ـ تحلیلی، میزان تأثیرپذیری مکتب عثمانی از مکتب تبریز و بررسی وجوه تشابه و افتراق آن دو براساس ابعاد گرافیکی موجود در نگاره‌های دو مکتب با تکیه بر آثار شاهنامه شاه طهماسب و سلیمان‌نامه مورد مطالعه موردی و تحلیل قرار گیرد. نتایج نشان می‌دهد که در نیمه نخست قرن دهم هجری، فعالیت هنرمندان مهاجر ایرانی درکارگاه‌های توپقاپی، تأثیرات قابل ملاحظه‌ای را از دستاوردهای هنر ایران بر نگارگری عثمانی برجای گذاشته و هنرمندان این مکتب توانستند با اقتباس از هنر ارزنده پارسی و تلفیق آن با هنر بومی خود به شیوه ارزنده‌ای از سبک ملی دست یابند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی A Comparative Study of the Structure and Composition in the Painting of Second Tabriz School and Ottoman School (A Case Study of Shah Tahmasb’s Shahnameh and Soleymannameh)
چکیده انگلیسی مقاله Due to the lack of support from the Safavid court, we witnessed the migration of some of the artists to the Ottoman court. These conditions created a suitable basis for the development and growth of the Ottoman art based on the artistic achievements of Iranian schools in the newly established workshops in Istanbul. Implementing a comparative-analytical method, in this research, the extent of the influence of the Ottoman school from the Tabriz school and the similarities and differences of them based on the available graphic dimensions in the paintings of these two schools are investigated examining Shah Tahmasb's Shahnameh and Soleymannameh. The results show that in the first half of the tenth century (AH), the activities of Iranian immigrant artists in Topkapi's workshops have had significant effects on the Ottoman paintings, and the artists of this school were able to adapt to the valuable Persian art and combine it with their native art to achieve a glamorous method of national style.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سارا صادقی نیا | sara sadeghi niya
university of damghan
دانشکده هنر دانشگاه دامغان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه دامغان (Damghan university)

الهام حصاری | elham hesari
of architecture
معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی شیراز (Islamic azad university of shiraz)


نشانی اینترنتی http://tarikh.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-346-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/675/article-675-559770.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تاریخ هنر و معماری
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات