این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تحقیق در عملیات در کاربردهای آن، جلد ۱۴، شماره ۲، صفحات ۱۹-۴۰

عنوان فارسی ارایه چارچوبی جهت ارزیابی چابکی سازمانی با تاکید بر نقش فناوری اطلاعات با رویکرد تحلیل پوششی داده‌های شبکه‌ای. مورد مطالعه: (صنایع کاشی و سرامیک استان یزد)
چکیده فارسی مقاله با جهت‌گیری تحقیقات مدیریت عملیات به طرف مفاهیم چابکی، طبعاً تلاش‌های بسیاری نیز برای توسعه ابزار اندازه‌گیری و سنجش چابکی سازمان‌ها صورت گرفت؛ زیرا برای هرگونه تحلیل و برنامه‌ریزی و سپس کنترل، وجود شیوه‌ای مستدل و مدون برای ارزیابی مفاهیم از الزامات اجتناب‌ناپذیر است. در این راستا شیوه‌های متنوعی برای سنجش چابکی سازمانی توسط محققین پیشنهاد شد. اما در تمامی این موارد، تنها توانمندی‌های چابکی سازمان‌ها مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند. از سویی با توجه به نقش فناوری اطلاعات در چابکی سازمانی، در مقاله حاضر یک مدل تحلیل پوششی داده‌های شبکه‌ای جهت ارزیابی چابکی سازمانی با استفاده از توانمندی‌های فناوری اطلاعات در تقابل با محرک‌های چابکی، ارائه گردیده است. در مدل پیشنهادی محرک‌های چابکی  به عنوان ورودی‌های مرحله اول، توانمندی‌های فناوری اطلاعات به عنوان خروجی مرحله اول و ورودی مرحله دوم و در نهایت قابلیت‌های چابکی به عنوان خروجی مرحله دوم مد نظر قرار گرفته شده است. مدل پیشنهادی در صنایع کاشی و سرامیک یزد اجرا گردید. یافته‌های تحقیق نشان داد که از بیست شرکت مورد مطالعه پنج شرکت در هر دو مرحله کارا، ده شرکت در هر دو مرحله ناکارا، سه شرکت در مرحله دوم و درنهایت دو شرکت در مرحله اول کارا بودند.با جهت‌گیری تحقیقات مدیریت عملیات به طرف مفاهیم چابکی، طبعاً تلاش‌های بسیاری نیز برای توسعه ابزار اندازه‌گیری و سنجش چابکی سازمان‌ها صورت گرفت؛ زیرا برای هرگونه تحلیل و برنامه‌ریزی و سپس کنترل، وجود شیوه‌ای مستدل و مدون برای ارزیابی مفاهیم از الزامات اجتناب‌پذیر است. در این راستا شیوه‌های متنوعی برای سنجش چابکی سازمانی توسط محققین پیشنهاد شد. اما در تمامی این موارد، تنها توانمندی‌های چابکی سازمان‌ها مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند. از سویی با توجه به نقش فناوری اطلاعات در چابکی سازمانی، در مقاله حاضر یک مدل تحلیل پوششی داده‌های شبکه‌ای جهت ارزیابی چابکی سازمانی با استفاده از توانمندی‌های فناوری اطلاعات در تقابل با محرک‌های چابکی، ارائه گردیده است. در مدل پیشنهادی محرک‌های چابکی به عنوان ورودی‌های مرحله اول، توانمندی‌های فناوری اطلاعات به عنوان خروجی مرحله اول و ورودی مرحله دوم و در نهایت قابلیت‌های چابکی به عنوان خروجی مرحله دوم مد نظر قرار گرفته شده است. مدل پیشنهادی در صنایع کاشی و سرامیک یزد اجرا گردید که یافته‌های تحقیق نشان داد که از بیست شرکت مورد مطالعه پنج شرکت در هر دو مرحله کارا، ده شرکت در هر دو مرحله ناکارا، سه شرکت در مرحله دوم و درنهایت دو شرکت در مرحله اول کارا بودند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی A Framework for Assessing Organizational Agility Emphasizing the the Role of Information Technology Through Using Network DEA. A Case Study of Ceramic and Tile Industry in Yazd Province
چکیده انگلیسی مقاله With orientation of  operation management researches toward the concepts of agility , naturally many attempts were done in order to progress measurement instruments and organizations' agility measurement; because presence of a proven and compiled method to evaluate the concepts is unavoidable requirements in order to every analysis and planning and then control. In this direction, some various methods were suggested by some researches in order to measure the organizational agility. But, in all of these cases, only the abilities of organizations' agility have been evaluated. From one hand, considering the role of information technology in organizational agility, in the present paper, a model of network data envelopment analysis has been represented in order to evaluate the organizational agility using ability of information technology in front of agility motives. In the suggested models of agility motives have been considered as inputes of first stage, abilities of information technology as the output of the second stage and finally agility abilities as the output of second stage. The suggested model was carried out in the Yazd tile and ceramic industry and the findings of the research showed that among twenty under studied companies, five companies were efficient in both stages, ten companies were inefficient in both stages, three companies were efficient in second stage and finally two companies were efficient in the first stage.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله حسین صیادی تورانلو | h sayyadi tooranloo
department of management, vali-e-asr university of rafsanjan, rafsanjan
دانشگاه ولی عصر عج ، گروه مدیریت صنعتی، رفسنجان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه ولی عصر رفسنجان (Valiasr university)

سید محمود زنجیرچی | s m zanjirchi
department of economy, faculty of management and accountancy, yazd university
دانشگاه یزد، گروه مدیریت صنعتی، یزد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه یزد (Yazd university)

محسن کرمی | m. karami
department of information technology management, university of science and art, yazd
دانشگاه علم و هنر، گروه مدیریت فناوری اطلاعات، یزد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علم و هنر یزد (University of science and arts of yazd)


نشانی اینترنتی http://jamlu.liau.ac.ir/browse.php?a_code=A-11-861-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/682/article-682-559778.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده کاربردی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات