این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تحقیقات جغرافیایی، جلد ۳۲، شماره ۳، صفحات ۳۵-۵۱

عنوان فارسی مسیریابی بهینۀ خودروهای امدادی در زمان وقوع حوادث با استفاده از الگوریتم مسیریابی در GIS (مطالعه موردی: شهر مشهد)
چکیده فارسی مقاله امروزه مدیریت و برنامه­ریزی برای کاهش آثار مخرب ناشی از وقوع بحران­ها به یکی از چالش­های اصلی دولت­ ها تبدیل شده است. برنامه­ریزی برای پیشگیری از وقوع حوادث از یک سو و تصمیم­گیری­های درست برای کاهش آثار ناشی از وقوع بحران از سوی دیگر اهداف کلیدی مدیریت بحران­ هستند. مسئله کوتاه­ترین مسیر همیشه یکی از کاربردی­ترین مسائل در آنالیزهای مکانی در حمل و نقل و همچنین سیستم­های خدماتی مکان مبنا بوده است. با توسعه و پیشرفت روزافزون این سیستم­ها با توجه به پیچیدگی­های مدل­های ریاضی و ساختار شبکه­ای، الگوریتم­های مختلفی برای مسیریابی بهینه با توجه به پارامترها و خصوصیات و ساختار شبکه ارائه شده است. لذا پژوهش حاضر به مسیریابی خودروهای امدادی (آتش­نشانی و اورژانس) با فرض احتمال سالم بودن و همچنین خرابی مسیرهای ارتباطی در زمان وقوع بحران در شهر مشهد پرداخته است. روش تحقیق در این پژوهش، توصیفی- تحلیلی بوده و برای تحلیل داده­ها از نرم ­افزار ArcGIS و دستور تحلیل شبکه استفاده شده است. در تحقیق حاضر برای مسیریابی تسهیلات امدادی، شش مکان مهم به لحاظ جمعیتی و استراتژیک (پایانه مسافربری، صدا و سیما، دانشگاه فردوسی، هتل پارس، نمایشگاه بین­ المللی و ایستگاه مترو طبرسی) انتخاب شده است. نتایج تحقیق حاکی از آن است که در صورت سالم بودن مسیرهای ارتباطی به طور میانگین اورژانس در فاصله زمانی 9/5 دقیقه و آتش­ نشانی در فاصله زمانی 4 دقیقه به محل وقوع حوادث (مکان­ های تعیین شده) خواهند رسید. اما با در نظر گرفتن احتمال خرابی مسیرهای ارتباطی این زمان برای اورژانس 9/9 دقیقه و برای آتش ­نشانی  دقیقه خواهد بود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Optimal Routing of Emergency Relief Vehicles Using Routing Algorithm in GIS (Case Study: Mashhad City)
چکیده انگلیسی مقاله Today, management and planning to reduce the destructive effects of crises has become one of the main challenges facing governments. On the other hand, planning for the prevention of accidents on the one hand and the right decisions to reduce the effects of the crisis on the other are key objectives of crisis management. The shortest route has always been one of the most practical issues in spatial analysis in transport as well as basic location services. With the development and advancement of these systems due to the complexity of mathematical models and network structures, different algorithms for optimized routing are presented with regard to the parameters and characteristics of the network. Therefore, the present research is aimed at the routing of relief vehicles (fire and emergency) with the assumption of the probability of being healthy as well as the failure of communication routes at the time of the crisis in Mashhad. The research method in this research is descriptive-analytical and ArcGIS software and network analysis command have been used for data analysis. In the present study, for the relief facility route, six major demographic and strategic locations (Passenger, Vote and SAM, Ferdowsi University, Pars Hotel, international fair and subway station of Tabarsi) were determined. The results of the research indicate that in the case of healthy communication routes, the average emergency room will be at a time of 5.9 minutes and the fire department will arrive within 4 minutes to the location of the incidents (the places designated in this research). But considering the probability of failure of the communication routes, this time for the emergency 9.9 minutes and for the fire will be 7.6 minutes.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مهدی بازرگان | mahdi bazargan
mashhad ferdowsi university
دانشگاه فردوسی مشهد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)

مصطفی امیرفخریان | mostafa amirfakhriyan
mashhad university jihad
جهاد دانشگاهی مشهد


نشانی اینترنتی http://georesearch.ir/browse.php?a_code=A-10-94-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/694/article-694-559803.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده برنامه ریزی شهری
نوع مقاله منتشر شده کاربردی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات