این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
دریا فنون، جلد ۴، شماره ۳، صفحات ۵۸-۷۱

عنوان فارسی ارزیابی قابلیت اعتماد موج شکن های توده سنگی در برابر گسیختگی ناشی از روگذری امواج
چکیده فارسی مقاله گسیختگی ناشی از روگذری، بر اثر سرریز شدن بیش از حد مجاز آب از روی تاج موج­ شکن رخ می‌دهد. مدل‌های متعددی برای پیش‌بینی روگذری موج در انواع مختلف سازه‌های ساحلی ارائه شده است. تحلیل قابلیت اعتماد سازه با لحاظ کردن عدم قطعیت ­های موجود در شرایط محیطی و پاسخ سازه، درک بهتری از این مدل‌ها در اختیار طراح سازه گذاشته و این امکان را فراهم می­سازد که توازن مناسبی بین تراز ایمنی سازه و هزینه پروژه ایجاد گردد. در این مقاله، قابلیت اعتماد موج­ شکن­ های توده­ سنگی در برابر گسیختگی ناشی از روگذری امواج با استفاده از 5 روش مختلف بررسی و مورد مقایسه قرار گرفته و در هر حالت، مقادیر شاخص قابلیت اعتماد و احتمال گسیختگی به دست می ­آیند. نقش پارامترهای مختلف به صورت کیفی و کمی روی احتمال گسیختگی بررسی شده و این پارامترها به لحاظ میزان اهمیت رتبه­ بندی می­شوند. در نهایت با استفاده از تحلیل رگرسیون غیر خطی و بر مبنای نتایج به دست آمده از تحلیل قابلیت اعتماد، رابطه­ای برای تعیین فاصله آزاد بر حسب تراز ایمنی هدف پیشنهاد می­شود. با استفاده از این رابطه، می­توان مقدار فاصله آزاد را برحسب شاخص قابلیت اعتماد، احتمال گسیختگی، و حساسیت این دو پارامتر نسبت به هزینه تعیین نمود. نتایج نشان دادند که مهم­ترین پارامتر تأثیرگذار در نتایج تحلیل قابلیت اعتماد موج­ شکن توده­ سنگی در برابر گسیختگی ناشی از روگذری، ارتفاع موج شاخص () است. تحت اثر امواج شکنا، تیزی موج در مقایسه با دبی روگذری مجاز تأثیر بیشتری روی شاخص قابلیت اعتماد موج­شکن توده­سنگی در برابر گسیختگی ناشی از روگذری دارد. در حالی که تحت اثر امواج ناشکنا، تأثیر دبی روگذری مجاز بیشتر است. پس از سه پارامتر ارتفاع موج شاخص، تیزی موج، و دبی روگذری مجاز، به ترتیب ضریب ، ضرایب اصلاحی کاهنده ()، و شیب موج­شکن () به لحاظ تأثیرگذاری روی احتمال گسیختگی در رتبه ­های چهارم تا ششم قرار دارند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Reliability assessment of rubble-mound breakwaters against the failure induced by wave overtopping
چکیده انگلیسی مقاله - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله حمید احمدی |
استادیار، دانشکده فنی- مهندسی عمران، دانشگاه تبریز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تبریز (Tabriz university)

آرش نیک نژاد |
کارشناسی ارشد، دانشکده فنی- مهندسی عمران، دانشگاه تبریز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تبریز (Tabriz university)


نشانی اینترنتی
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات