این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
رویش روانشناسی
، جلد ۶، شماره ۳، صفحات ۱۶۳-۱۹۰
عنوان فارسی
اثربخشی آموزش گروهی حل مسئله بر تاب آوری، رضایت زندگی و راهبردهای مقابله ای خانواده افراد مبتلا به سوء مصرف مواد
چکیده فارسی مقاله
هدف: این پژوهش با هدف بررسی اثر بخشی آموزش گروهی حل مسئله بر تاب آوری، رضایت زندگی و راهبردهای مقابله ای خانواده افراد مبتلا به سوء مصرف مواد انجام شد. روش: طرح پژوهش از نوع شبه آزمایشی به صورت پیش آزمون-پس آزمون همراه با گروه کنترل بود. به شیوه نمونه گیری در دسترس از کلیه افراد مراجعه کننده به مرکز ترک اعتیاد بهاران اصفهان تعداد 32نفر انتخاب و به صورت گمارش تصادفی در دو گروه آزمایشی (16نفر)و گواه (16نفر)قرار گرفتند. گروه آزمایش 7 جلسه 90 دقیقه ای آموزش گروهی حل مسئله دریافت کرد و گروه گواه مداخله ای دریافت نکرد. همه آزمودنیها در ابتدا و انتهای پژوهش پرسشنامه های (تاب آوری کونور دیوید سون و رضایت زندگی دینر و لارسن گریفن و مقابله با موقعیتهای استرس زا اندلر و پارکر) را تکمیل کردند.داده های جمع آوری شده با نرم افزار spss.16 و با روش تحلیل کوواریانس (به منظور کنترل نمرات پیش آزمون)مورد تحلیل آماری قرار گرفتند. یافته ها:نتایج نشان داد آموزش گروهی حل مسئله بر همه متغیرهای وابسته به جز تاب آوری تاثیر معناداری داشته است. نتیجه گیری: آموزش گروهی حل مسئله مداخله موثری در بهبود رضایت زندگی وراهبردهای مقابله ای خانواده سوءمصرف کنندگان مواد موثر است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Efficacy of group training of problem solving on resiliency, life satisfaction and coping strategy of families of substance abuse disorder
چکیده انگلیسی مقاله
Aim:The purpose of this research was the efficacy of group problem solving training on resiliency, life satisfaction, stress coping strategy, in families of substance abuse disorder. Method:The research method was semi experimental with Pre and Post – Test method with control group. The consisted 32 person selected from refer to Baharan Methadone Maintenance Therapy Center in Esfahan on Autumn 2014 and randomly divided two groups, Experimental (16 person) and Control(16 person) group. Pre-test stage was conducted from two group with resiliency, life satisfaction, stress coping strategy questionnaires. The experimental group received seven 90 minute Group Problem Solving Training. Then Post-Test filled out from two group again . Findings: The Results showed Group Problem Solving training is effective to decrease avoidance coping skill and emotional coping skills and increase problem-oriented coping strategies and life satisfaction (p <. /05) and had was no significant difference in the level of resiliency. Conclusion:The results of the present study indicate that long-term programs designed to teach problem-solving skills to individuals with substance abuse can be recover psychological parameter.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محمد حسین مهدی | mohamad hosein mahdi
azad islami univ.
دانشگاه آزاداسلامی
سید عباس حقایق | sayed abbas haghayegh
azad islami univ.
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد نجف آباد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد (Islamic azad university of najafabad)
نشانی اینترنتی
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-170-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/869/article-869-560015.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
اعتیاد
نوع مقاله منتشر شده
کاربردی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات