این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
رویش روانشناسی
، جلد ۶، شماره ۳، صفحات ۲۲۵-۲۳۸
عنوان فارسی
ادراک بین فردی؛ رویکردی در جهت تحلیل روابط اجتماعی
چکیده فارسی مقاله
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش ادراک بین فردی در تحلیل روابط اجتماعی است. روش مورد استفاده در این پژوهش، توصیفی از نوع مروری-تحلیلی است. در سالهای اخیر توجه به روابط اجتماعی به طور گستردهای افزایش پیدا کرده است به طوری که موفقیت فرد را در گرو موفقیت او در روابطش با دیگران میدانند. ادراک بین فردی به عنوان یکی از متغیرهای روانشناسی اجتماعی برای بهبود روابط اجتماعی مورد توجه قرار گرفت. اعتقادات مردم در مورد دیگران آنها را بهسوی پیشبینی رفتار افراد دیگر هدایت میکند. ادراک بین فردی نحوه تفسیر فرد از رویدادها را نشان میدهد؛ که این تفسیر از عوامل متنوعی نشأت میگیرد ازجمله: نگرش فرد، ادراک کارآمدیاش، شخصیت او و نیازها و خواستههایش؛ بنابراین افراد بسته به تفاوت در این زمینهها، ادراکات متنوعی دارند، به طوری که افراد ممکن است از یکچیز واحد ادراکات مختلف و از چند چیز مختلف ادراکات واحدی داشته باشند که همه در روابطشان مؤثر است؛ بنابراین با استفاده از ادراک بین فردی مثبت میتوان در روابط اجتماعی کارآمد بود و درنتیجه سطح کارایی فرد را افزایش داد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Interpersonal perception, approach to the analysis of social relations
چکیده انگلیسی مقاله
The purpose of this study was to review the role of interpersonal perception in the analysis of social relations. The method used in this research is descriptive-analytic review. In recent years, due largely to increased social relations, so that believe a person's success depends on relations with other people. The social psychology of interpersonal perception as one of the variables taken into consideration to improve social relations. Interpersonal perception shows person's interpretations of events. that this interpretation is derived of a variety of factors including the person's attitude, perception of his efficacy, his character and the needs and demands; so people depending on the difference in these areas, they have different perceptions, so that people may have different perceptions of one thing and have the same perceptions of a few different things that all effective in their relationships. So using positive interpersonal perception can be effective in social relationships and therefore an increased performance level.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
سعید قنبری | saeed ghanbari
shahid beheshti university
دانشگاه شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)
فاطمه کلانتری | fateme kalantari
shahid beheshti university
دانشگاه شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)
ایرج مختارنیا | iraj mokhtarnia
shahid beheshti university
دانشگاه شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)
نشانی اینترنتی
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-428-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/869/article-869-560018.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی عمومی
نوع مقاله منتشر شده
تحلیلی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات