این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
رویش روانشناسی
، جلد ۶، شماره ۲، صفحات ۳۵-۵۲
عنوان فارسی
نگاهی جامع بر برنامه فرزندپروری مثبت: اصول، اهداف، سطوح و محتوا
چکیده فارسی مقاله
ایفای نقش فرزندپروری، وارد شدن به یک نقش اجتماعی است که نشاندهنده یک تغییر قابل توجه در زندگی و هویت فرد است. در سالهای اخیر، برنامههای بسیاری در زمینه آموزش والدین طراحی شدهاند که هر یک از نظر فلسفه، روش و اثربخشی متفاوت هستند. در این مقاله به معرفی برنامه فرزندپروری مثبت پرداخته شده است که مبتنی بر نظریه یادگیری اجتماعی و اصول رفتاری، شناختی و عاطفی است. همچنین بر خودکارآمدی مادران در مدیریت و کنترل رفتار تأکید دارد. این برنامه بر پنج اصل محیط سالم و جذاب، محیط یادگیری مثبت، انضباط قاطع، انتظارات واقعبینانه و توجه به نقش خود به عنوان والدین مبتنی است. افزایش دانش و مهارت، آموزش حل مسأله، گسترش سرگرمی و ایمنی، افزایش کارآمدی رفتاری، هوشی، زبانی، عاطفی و اجتماعی از اهداف اختصاصی برنامه فرزندپروری مثبت محسوب میشوند. برنامه مذکور پنج سطح دارد که این سطوح بر اساس سطوح متفاوت اختلال در عملکرد و رفتار کودکان و همچنین نیازهای گوناگون والدین آنها شکل گرفته است. در این مقاله پس از معرفی برنامههای فرزندپروری، به برنامه فرزندپروری مثبت پرداخته شده است و اصول، اهداف، سطوح و محتوای آن بهطور جامع مورد بررسی گرفته است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
فرزندپروری مثبت، انضباط قاطع، انتظارات واقعبینانه
عنوان انگلیسی
Comprehensive view to positive parenting program: principle, goals, levels and content
چکیده انگلیسی مقاله
Conducting parenting role is to enter to social role, which reflects a significant change in person life and identity. In recent years, many programs are designed in field of parents training that are different in philosophy, method and effectiveness. In this article, positive parenting program is introduced that is based on social learning theory and behavioral, cognitive and emotional principles. Also, it emphasizes on efficacy ofmothers in behavior . management and control. This program is based on five principles: healthy and attractive environment, positive learning environment, strict discipline, realistic expectations and pay attention to their role as parents. Increase of knowledge and skill, problem solving instruction, entertainment and safety development, enhance of behavioral ،intellectual, ،linguistic, emotionalو and social effectiveness are specific objectives of positive parenting programs. .This program has five levels, which had formed based on different levels of performance and behavior disorder of children, as well as different needs in their parents. In this paper, after introducing parenting programs, it had paid to positive parenting programs and have been investigated principles, goals, levels and its contents thoroughly.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
علی اکبر ارجمندنیا | ali akbar arjmandnia
university of tehran
دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
محمد عاشوری | mohammad ashoori
سمیه جلیل آبکنار | somayye jalil abkenar
نشانی اینترنتی
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-27-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/869/article-869-560021.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
سلامت
نوع مقاله منتشر شده
کاربردی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات