این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
رویش روانشناسی
، جلد ۶، شماره ۲، صفحات ۵۳-۷۸
عنوان فارسی
بررسی رابطه کمال گرایی، جایگاه مهار درونی و خودکارآمدی با اضطراب امتحان و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مراکزاستعداد درخشان شهرکرد
چکیده فارسی مقاله
مقدمه:هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه ی بین جایگاه مهاردرونی وخودکارآمدی با اضطراب امتحان وپیشرفت تحصیلی دردانش آموزان مراکزاستعدادهای درخشان شهرکرد بود. روش: جامعه ی آماری در این پژوهش، 340 نفر از دانش آموزان استعداد درخشان دختر و پسر، در رشته های تحصیلی علوم تجربی و علوم انسانی شهر شهرکرد بوده است که تعداد 181 نفر با استفاده از جدول مورگان انتخاب شدند و از طریق روش نمونهگیری خوشهای از بین دانشآموزان مدارس استعداد درخشان دختر و پسر شهرستان شهرکرد نمونه ی آماری تحقیق انتخاب شد. برای جمعآوری اطلاعات از روش کتابخانهای برای تکمیل ادبیات تحقیق و روش میدانی برای گردآوری دادههای خام استفاده شد. بنابراین ابزار تحقیق شامل پرسشنامههای استاندارد کمالگرایی(27 ماده) و جایگاه مهار نوویکی- استریکلند(40 ماده) بصورت طیف پنج گزینهای لیکرت میباشد.برای تجزیه و تحلیل دادهها و آزمون فرضیات تحقیق از آزمون همبستگی متعارف(کانونی)و رگرسیون چندگانه توسط نرم افزار spss استفاده شد. تجزیه و تحلیل همبستگی متعارف یا کانونی متداولترین حالت مدل خطی عمومی میباشد که با استفاده از تکنیک آماری چند متغیری رابطه بین دو مجموعه از متغیرهای چندگانه را با ضرایب افزونگی یعنی درجه همپوشانی بین دو مجموعه متغیر تعیین میکند. یافته ها:نتایج آزمون فرضیه ها نشان دادکه بین مجموعه متغیرهای پیش بین و مجموعه متغیرهای ملاک همبستگی کانونی برابر با 66/0 وجود دارد. همچنین نشان داده شد که اضطراب امتحان و پیشرفت تحصیلی به وسیله کمال گرایی، جایگاه مهار «درونی» و خودکارآمدی در هر سه گروه کل دانش آموزان، دانش آموزان دختر و دانش آموزان پسر قابل پیش بینی هستند بدین معنا که این متغیرها پیش بینی کننده اضطراب امتحان و عملکرد تحصیلی توامان هستند. نتیجه گیری: اضطراب امتحان و پیشرفت تحصیلی به وسیله کمالگرایی، جایگاه مهار«درونی»وخودکارآمدی قابل پیش بینی هستند. کمالگرایی، جایگاه مهار و خودکارآمدی هر کدام پیش بینی کننده مناسبی برای ترکیبی از اضطراب امتحان و پیشرفت تحصیلی هستند و هم چنین پیش بینی کننده مناسبی برای اضطراب امتحان بهتنهایی می باشند لیکن پیش بینی کننده مناسبی برای پیشرفت تحصیلی به تنهایی نمی باشند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The Relationship between perfectionism , internal locus of control and self- test anxiety and academic achievement of Talented students center Branch shahrekord
چکیده انگلیسی مقاله
Abstract The aim of this study was to The Relationship between perfectionism , internal locus of control and self- test anxiety and academic achievement of Talented students center Branch shahrekord The sample consisted of 340 students shahrekord Branch stratified sample of schools was selected The instrument used to collect questionnaire data perfectionism , locus of control scale , scale efficacy , test anxiety scale and average grades as an indicator of academic performance The study was correlational and multiple regression analysis and canonical correlation data were used Results: The results showed that the hypothesis of a set of predictor variables and criterion variables canonical correlation is equal to (.66) . The results showed that not only test anxiety and academic performance by perfectionism , locus of control "internal" self-efficacy and predictable Conclusion: test anxiety and academic achievement by perfectionism , locus of control "internal" self-efficacy and predictable . Perfectionism , locus of control and self-efficacy of any combination of anxiety and a good predictor of academic achievement and Hm¬ such a good predictor of test anxiety , but they alone are not good predictors for academic achievement alone Keywords: Internal locus of control, Efficacy, Perfectionism, exam stress,Academic Performance
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
رضا عقیلی | reza aghili
محبوبه مهرورز | mahbobeh mehrvarz
کامران صادقی گندمانی | kamran sadeghigandomani
نشانی اینترنتی
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-103-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/869/article-869-560022.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
اعتیاد
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات