این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
رویش روانشناسی
، جلد ۶، شماره ۲، صفحات ۷۹-۱۰۲
عنوان فارسی
پیش بینی عملکرد تحصیلی برحسب خودپنداره، عزت نفس و خودکنترلی در دانش آموزان ابتدایی
چکیده فارسی مقاله
یکی از مسائل مهم حوزهی یادگیری آموزشگاهی که پژوهشهای فراوانی را به خود معطوف داشته، خودپنداره تحصیلی است. خودپندارهی تحصیلی به ادراک یا تصویر دانشآموز از شایستگیهای خود در رابطه با یادگیری آموزشگاهی اشاره میکند که بر پیشرفت تحصیلی اثر میگذارد و همزمان از آن متأثر میشود. یکی از عوامل مهمی که شخص را وامیدارد که به گونه ای مؤثر عمل نماید و در کارهایش جدیت و پشتکار داشته باشد، عزت نفس است و بر اساس پژوهشهای انجامگرفته مشخص شده که ازدستدادن حس کنترل و ایجاد نارضایتی فردی یکی از جنبههای مشخص عزت نفس پایین است. هدف اساسی پژوهش حاضر مشخصنمودن رابطه بین خودپنداره تحصیلی، عزت نفس و خودکنترلی با عملکرد تحصیلی در دانشآموزان دختر دورهی ابتدایی میباشد. گروه نمونه شامل 300 دانشآموز دختر بود که از آنان خواسته شد مقیاس خودپنداره تحصیلی لیو و وانگ و مقیاس عزت نفس روزنبرگ را تکمیل کنند. همچنین مقیاس ارزیابی خودکنترلی کندال و ویلکاکس (SCRS ) توسط یکی از والدین دانش آموزان تکمیل شد. عملکرد تحصیلی هر یک از دانشآموزان برحسب وضعیت کارنامه تحصیلیشان (خیلیخوب، خوب، قابل قبول و نیازمند تلاش) میباشد که معلمان نمرهای معادل آن (از 13 تا 20) نسبت دادند. تحلیل دادهها با استفاده از همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیری انجام شد. نتایج نشان داد که بین خودپنداره تحصیلی، عزت نفس و خودکنترلی با عملکرد تحصیلی رابطهی معناداری وجود دارد. همچنین خودپنداره تحصیلی، عزت نفس و خودکنترلی واریانس عملکرد تحصیلی را تبیین میکند.یکی از مسائل مهم حوزهی یادگیری آموزشگاهی که پژوهشهای فراوانی را به خود معطوف داشته، خودپنداره تحصیلی است. خودپندارهی تحصیلی به ادراک یا تصویر دانشآموز از شایستگیهای خود در رابطه با یادگیری آموزشگاهی اشاره میکند که بر پیشرفت تحصیلی اثر میگذارد و همزمان از آن متأثر میشود. یکی از عوامل مهمی که شخص را وامیدارد که به گونه ای مؤثر عمل نماید و در کارهایش جدیت و پشتکار داشته باشد، عزت نفس است و بر اساس پژوهشهای انجامگرفته مشخص شده که ازدستدادن حس کنترل و ایجاد نارضایتی فردی یکی از جنبههای مشخص عزت نفس پایین است. هدف اساسی پژوهش حاضر مشخصنمودن رابطه بین خودپنداره تحصیلی، عزت نفس و خودکنترلی با عملکرد تحصیلی در دانشآموزان دختر دورهی ابتدایی میباشد. گروه نمونه شامل 300 دانشآموز دختر بود که از آنان خواسته شد مقیاس خودپنداره تحصیلی لیو و وانگ و مقیاس عزت نفس روزنبرگ را تکمیل کنند. همچنین مقیاس ارزیابی خودکنترلی کندال و ویلکاکس (SCRS ) توسط یکی از والدین دانش آموزان تکمیل شد. عملکرد تحصیلی هر یک از دانشآموزان برحسب وضعیت کارنامه تحصیلیشان (خیلیخوب، خوب، قابل قبول و نیازمند تلاش) میباشد که معلمان نمرهای معادل آن (از 13 تا 20) نسبت دادند. تحلیل دادهها با استفاده از همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیری انجام شد. نتایج نشان داد که بین خودپنداره تحصیلی، عزت نفس و خودکنترلی با عملکرد تحصیلی رابطهی معناداری وجود دارد. همچنین خودپنداره تحصیلی، عزت نفس و خودکنترلی واریانس عملکرد تحصیلی را تبیین میکند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
خودپنداره تحصیلی، عزت نفس، خودکنترلی و عملکرد تحصیلی
عنوان انگلیسی
Predicting academic performance in terms of self-concept, self-esteem and self-control in elementary students
چکیده انگلیسی مقاله
Academic performance has been particularly important in today's world and academic self-concept is one of the most important issues in school learning, which has attracted a lot of research implications. Academic self-concept indicate student perceptions or images of her own abilities regarding academic learning that impact on academic achievement, and at the same time it affected. Self-esteem is one of the important factors that compelled a person to act effectively and have perseverance. A person who has low self-esteem, more easily, of his goals overlooked and much easier for him to live in a way that others have trespassed. In following studies that Ellison did (1983, quoted by the Beyabangard, 1376), it was found that loss of control and caused personal dissatisfaction is one of the distinctive aspects of low self-esteem. According to what was said, question is whether the self-concept, self-esteem and self-control can predict academic performance? The main purpose of this study was to determine the relationship between academic self-concept, self- esteem and self-control to academic performance of elementary school students. In this study, Pearson's correlation and multiple regression were used. Participants were asked to complete a Liu and Wang self-concept, Rosenberg self-esteem and also Kendall and Wilcox (SCRS) self-control scale was completed by one of the parents. Academic performance each of students based on their academic record status (Very good, good, acceptable and effort) that teacher's grade equivalent, from 13 to 20 is assigned to each of them. Data analysis was performed using Pearson's correlation and multiple regression. Results showed that academic self-concept, self- esteem and self-control to academic performance are related significantly. Furthermore the academic self-concept, self-esteem and self-control to explain the variance of academic performance.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
سیدسعید پورنقاش تهرانی | saeed pornaghash tehrani
university of tehran
دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
الهام فدوی اردکانی | elham fadavi ardakanni
دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
مریم نصری تاج آبادی | maryam nasri taj abadi
دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
نشانی اینترنتی
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-140-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/869/article-869-560023.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی بالینی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات