این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
رویش روانشناسی
، جلد ۶، شماره ۲، صفحات ۲۲۱-۲۳۸
عنوان فارسی
اثربخشی آموزش گروهی برنامه کاربرد عملی مهارتهای ارتباط صمیمانه بر رضامندی زناشویی زنان باردار
چکیده فارسی مقاله
پژوهش حاضر به منظور بررسی اثرات برنامه کاربرد عملی مهارتهای ارتباط صمیمانه (PAIRS) بر رضایت زناشویی زنان باردار صورت پذیرفت. مطالعه از نوع نیمهآزمایشی و در طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود و با مشارکت زوجین در اتتظار فرزند مراجعهکننده به یک مرکز درمانی شهر تهران (در سال 1395) انجام پذیرفت. گروه مورد مطالعه شامل 24 زوج در انتظار فرزند بود که نمره پائینی را در پرسشنامه رضایت زناشویی به دست آورده بودند و بصورت تصادفی در گروههای آزمایش و گواه قرار گرفتند (هر کدام شامل 12زوج). هر دو گروه قبل از اجرای آموزش مورد سنجش واقع شدند، اعضای گروه آزمایش طی 8 جلسه، تحت آموزش برنامه کاربرد عملی مهارتهای ارتباط صمیمانه (PAIRS) قرار گرفته و گروه گواه چنین آموزشی را دریافت ننمودند. پس از اتمام جلسات آموزشی، از هر دو گروه پسآزمون به عمل آمد و دادههای حاصل از سنجش رضایت زناشویی زنان باردار به وسیله تحلیل کوواریانس پردازش شدند. نتایج حاکی از اثربخشی آموزش برنامه کاربرد عملی مهارتهای ارتباط صمیمانه (PAIRS) بر رضایت زناشویی زنان باردار بود، به طوریکه آموزش مهارتهای ارتباطی، رضایتمندی کلی را افزایش داده، در خرده مقیاسها، موجب کاهش تعارض زناشویی گردیده، ارتباط بهتر را آموزش داده و در حل تعارض خانوادگی کمک نموده است. با بکارگیری این بسته آموزشی در برنامههای مراقبتی مراکز زنان و زایمان میتوان رضایت زناشویی زوجین در انتظار فرزند را بهبود بخشید و در جهت آمادگی روانی زنان برای فرزندآوری گام برداشت.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Efficacy of PAIRS Group Psycho-Education on Marital Satisfaction of Pregnant Women
چکیده انگلیسی مقاله
The present study was conducted to examine the effects of PAIRS (Practical Application of Intimate Relationship Skills) program on pregnant women's marital satisfaction. This semi-experimental research was organized in a pretest-posttest design with control group. The sample of the study included 24 couples expecting child who had scored low in ENRICH Marital Satisfaction Scale. These couples were randomly assigned to experimental group and control group (12 couple each). Before intervention, both groups were assessed. The experimental group received Practical Application of Intimate Relationship Skills Program training for 8 sessions; while the control group did not receive any intervention. After the training sessions, posttest was administered for both groups and the data was analyzed through covariance analysis. Findings showed that PAIRS training has been effective on pregnant women's marital satisfaction in a way that this program has helped general satisfaction increase and it has reduced the marital conflicts. Incorporating of this package in pregnancy care centers' prenatal care programs may improve marital satisfaction in couples expecting child and it consequently helps women mentally prepare for childbearing.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
منصوره حاج حسینی | mansoureh hajhosseini
university of tehran
دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
سعید زندی | saeid zandi
allameh tabataba amp;apos;i university
دانشگاه علامه طباطبائی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)
سعیده ثانی نژاد | saeideh saninejad
university of tehran
دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
نشانی اینترنتی
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-487-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/869/article-869-560030.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی بالینی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات