این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
علوم و فناوری دریا، جلد ۸۳، شماره ۸۳، صفحات ۴۴-۵۷

عنوان فارسی استخراج ضرائب هیدرودینامیکی برآ و پسا یک سی‌گلایدر با استفاده از شبیه‌سازی عددی استخراج ضرائب هیدرودینامیکی برآ و پسا یک سی‌گلایدر با استفاده از شبیه‌سازی عددی
چکیده فارسی مقاله جهت پایش شرایط محیطی زیر آب و بستر دریاها امروزه از شناورهای خاص بهره گرفته می‌شود.. یکی از انواع این‌گونه شناورها شناور سی‌گلایدر می‌باشد. فرم بدنه سی‌گلایدرها مبتنی بر الزامات عملیاتی و شرایط محیطی متفاوت بوده طراحی آن‌ها به‌گونه‌ای می‌باشد که به دلیل عدم وجود سیستم رانش پروانه‌ای دارای مصرف انرژی بسیار پایینی هستند و از این رو در مدت زمان طولانی می‌توانند مأموریت خود در زیر آب‌ها را انجام دهند. معمولاً طراحی این گلایدرها به صورتی است که از یک سامانه شناوری، بالک ای ثابت، اجرام متحرک داخلی، پمپ بالاست و یک سکان (بال هدایت) تشکیل شده است. بنابراین کنترل حرکتی رو به پایین و رو به بالا این گلایدارها با تحرک اجرام دا خلی‌اش به سمت جلو و عقب و حرکت عمودی‌اش (تغییر ارتفاع و عمق) از تغییر شناوری از منفی به مثبت و بالعکس صورت می‌گیرد. آنالیز عددی این گلایدرها به منظور درک بیشتر از کنترل حرکت و قابلیت مانور آنها بسیار کاربردی و مهم می‌باشد. در این مقاله به بررسی تغییرات ضرایب هیدرودینامیکی یعنی ضریب پسا (مقاومت آب) و ضریب برآ (بالارونده) در زوایای حمله مختلف که بالک‌های ثابت در آن نقش اصلی را ایفا می‌کنند، پرداخته شده است. گلایدر مورد مطالعه در این مقاله سی‌گلایدر می-باشد، که نحوه‌ی عملکرد آن در زیر آب، مدل هندسی، مدل دینامیکی، آنالیز عددی و نهایتاً بررسی ضرایب هیدرودینامیکی و نتایج آن در ادامه آورده شده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سی‌گلایدر،ضریب برآ،ضریب پسا،تونل باد،سامانه شناوری،

عنوان انگلیسی extraction hydrodynamic coefficients (lift & drag) for sea glider by CFD
چکیده انگلیسی مقاله To monitor environmental conditions underwater and seabed and ocean vessels now be considered a special interest. These vessels designed and is used in various forms. One kind of this vessels are sea gliders. Sea gliders hull form is based on operational requirements and different environmental conditions. They were designed to meet the demand for a vehicle with low energy consumption that could be used for long-term oceanographic sampling The typical design of the underwater glider is having fixed wings internal masses, a ballast pump, and a rudder. Thus, the buoyancy-driven underwater glider controls its attitude by moving the internal masses and rudder, gliding downwards and upwards through the oceans' water column by constantly changing the buoyancy level from negative to positive buoyancy in order to change the depth. Numerous institutes have developed laboratory-scale underwater gliders for research purposes. Numerical Analysis of the gliders to further understanding of motion control and maneuverability is the very useful and important. This article examines the changes in hydrodynamic coefficients of drag coefficient (water resistance) and lift coefficient (ascending) fixed at different angles of attack that fixed wings play a major role in it, are dealt with. Glider studied in this paper is sea glider that method of performance underwater, geometric modeling, dynamic modeling, numerical analysis, and finally to investigate the hydrodynamic coefficients and its results is given below.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سید روح الله میرباقری | seyed rouhollah
دانشجوی کارشناسی ارشد معماری کشتی هیدرودینامیک دانشگاه دریایی امام خمینی ره

کریم اکبری وکیل آبادی | akbari vakilabadi
استادیار دانشکده مکانیک دانشگاه دریایی امام خمینی ره

عباس حسن ابادی |
کارشناس ارشد معماری کشتی دانشگاه علوم دریایی امام خمینی ره
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم دریایی امام خمینی (Imam khomeini naval university of noshahr)

رمضانعلی غلامی |
کارشناس ارشد معماری کشتی دانشگاه صنعتی امیرکبیر
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه صنعتی امیرکبیر (Amirkabir university of technology)


نشانی اینترنتی
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات