این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
نقد ادبی
، جلد ۱۰، شماره ۳۹، صفحات ۱-۲۰
عنوان فارسی
تطوّر شخصیّت جوانمرد در داستانهای فارسی (بررسی سه داستان سمک عیّار، داش آکل و قیدار)
چکیده فارسی مقاله
در مقالۀ حاضر بهمنظور بررسی سیر حضور و تحوّل شخصیّت جوانمرد در ادبیّات داستانی فارسی، سه داستان سمک عیّار، «داش آکل» و قیدار از لحاظ شباهتها و تفاوتهای شخصیّت و شخصیّتپردازی مورد بررسی قرارگرفتهاند. انتخاب سه داستان یادشده بر این مبناست که سمک عیّار، اوّلین اثر داستانی فارسی است که نقش عیّاران در آن پررنگتر از شاهان و پهلوانان است؛ «داش آکل»، اوّلین شخصیّت داشمشدی در ادبیّات داستانی نوین فارسی و قیدار، آخرین آنهاست. این بررسی نشان میدهد که در هر سه اثر، تفاوت قهرمان و ضدِقهرمان، به روشنی بر مبنای صفت جوانمردی مشخّص میشود، با این تفاوت که ضدِقهرمان داستان «داش آکل» و سمک از لحاظ خصوصیّات ظاهری و رفتاری شبیه به قهرمان است و ضدِقهرمان داستان قیدار از این نظر نیز با قهرمان تفاوت دارد. علاوه بر این امیرخانی، مؤلّفۀ اعتقاد به اسلام را به عناصر سازندۀ صفت جوانمردی اضافه کردهاست امّا جز این، قیدار، صرف نظر از خصوصیّات ظاهری، از لحاظ ساماندهی رویدادها در جهت برجستهکردن خصوصیّات شخصیّت نوعی (تیپ) جوانمرد، کاملاً شبیه به سمک عیّار است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
شخصیّت جوانمرد،شخصیّتپردازی،سمک عیّار،داش آکل،قیدار،
عنوان انگلیسی
The evolution of chivalrous character in Persian literature The case study of three stories, “Samak e Ayyar”, “Dash Akol” & “Qeidar”
چکیده انگلیسی مقاله
To study the excursion of presence and evolution of chivalrous characters in Persian literature, this article is examined three stories, “Samak e Ayyar”, “Dash Akol” and “Qeidar”, in terms of similarities and differences among characters and characterizations. mentioned stories have been selected because “samak e ayyar” is the first story in which the role of knights (“Ayaran”) is bolder than kings or heroes; “Dash Akol” is the first manly (“Dash Mashti”) character in modern Persian literature and “Qeidar” is the last one. This study indicates that in all three works, the distinction between protagonist and antagonist is clearly distinguished based on chivalry characteristic nevertheless the protagonist in “Samak e Ayyar” and “Dash Akol” is similar to antagonist in terms of facial features and behavioral characteristics while the antagonist of “Qeidar” is different from protagonist in this sense. Furthermore, “Amirkhani” appends the component of belief in Islam to the constitutive elements of chivalry characteristic, however, in spite of facial features, it is fully similar to “Samak e Ayyar” in terms of organizing events toward highlighting typical characteristics of chivalrous character.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
نجمه حسینی سروری | hosseini sarvari
استادیار دانشگاه شهید باهنر کرمان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شهید باهنر (Shahid bahonar university)
حامد طالبیان |
مربی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
سازمان اصلی تایید شده
: پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات
نشانی اینترنتی
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات