این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
پژوهش های تربیتی
، جلد ۴، شماره ۳۵، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
شناسایی ویژگیها و کنشهای معلم حمایتکننده از دیدگاه دانشآموزان: تحلیل کیفی
چکیده فارسی مقاله
پژوهش حاضر با هدف مطالعهی عمیق ادراک دانشآموزان از حمایت معلم و شناسایی ویژگیها و کنشهایی که به ادراک بالاتر حمایت معلم منجر میگردند، انجام شد. پژوهش در چارچوب رویکرد پدیدارشناسی و با روش تحلیل محتوای کیفی صورت گرفت. جامعهی آماری کلیهی دانشآموزان دختر پایهی یازدهم شهر تربتحیدریه بودند. با روش نمونهگیری هدفمند و بر اساس نمرهی مقیاس حمایت اجتماعی مالکی، دیمری و الیوت (2000)، 30 نفر از این دانشآموزان (15 نمرهی بالا و 15 نمرهی پایین) در گروه نمونه قرار گرفتند و دادهها با مصاحبهی نیمهساختاریافته جمعآوری شدند. بر مبنای یافتهها، دانشآموزان ویژگیهای معلم حمایتکننده را در 9 طبقهی «توانمندی در روابط انسانی»، «ویژگیهای شخصیتی مناسب»، «نظارت و ارزشیابی مناسب»، «مهارت در تدریس»، «توانمندی در مدیریت کلاس»، «تعهد شغلی»، «راهنمایی و مشاوره دادن»، «توانمندی علمی» و «کمک به رشد همه جانبهی دانشآموزان» مطرح نمودند و به ترتیب بر حمایت عاطفی، ابزاری، ارزیابانه و اطلاعاتی تأکید داشتند. نتایج نشان میدهند مهمترین ویژگی معلمان حمایتکننده از دیدگاه دانشآموزان «توانمندی معلم در روابط انسانی» است. همچنین، برای افزایش ادراک دانشآموزان از حمایت معلم لازم است معلمان از ویژگیهای دیگری همچون «روابط مقتدرانه، تشویق و تنبیه مناسب، آرامش داشتن، برگزاری آزمون هماهنگ، مشاورهی اخلاقی و برگزاری کلاس تقویتی» نیز برخوردار باشند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
حمایت اجتماعی معلم، ادراک دانشآموز، تحلیل محتوای کیفی
عنوان انگلیسی
Identify the Characteristics and Actions of Supporting Teachers from the Student's Viewpoint: Qualitative Analysis
چکیده انگلیسی مقاله
The present study has been conducted to deeply investigate students' perceptions of teacher social support and characteristics and functions that lead to increased perception of teacher's social support. The study has been conducted with phenomenology approach by using qualitative content analysis. Statistical population included all female 11th graders in Torbat-e Heydariyeh. By purposeful sampling and based on Social Support Scale of Maleki, Demri & Elliott (2000), 30 students (15 high scores and 15 low score) were assigned to the sample group and to collect the data a semi-structured interview has been employed. Based on the findings, students suggested nine themes including "empowerment of human relations", "appropriate personality traits", "appropriate monitoring and evaluation", "teaching skills", "the ability of class management", "job commitment", "guiding and counseling", "academic ability" and "contributions to the students' all-round development" with an emphasis on emotional, instrumental, evaluative, and informational support. Result shows the most important characteristics of the supportive teacher are "empowerment of human relations". Also, to boost students' perceptions of teacher's social support, teachers need to have other features like "authoritative relationships", "appropriate encouragement and punishment", "to have peace of mind", "conducting coordinated exams", "ethical counseling" and "reinforcement classes".
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
آزاده مومنی |
دانشگاه بیرجند
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه بیرجند (Birjand university)
احمد خامسان |
دانشگاه بیرجند
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه بیرجند (Birjand university)
میترا راستگومقدم |
دانشگاه بیرجند
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه بیرجند (Birjand university)
لیلا طالب زاده شوشتری | talebzadeh shoshtari
دانشگاه بیرجند
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه بیرجند (Birjand university)
نشانی اینترنتی
http://erj.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1002-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1366/article-1366-560771.doc
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی تربیتی
نوع مقاله منتشر شده
مقاله پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات