این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های تربیتی، جلد ۴، شماره ۳۵، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی نقش اضطراب امتحان و نارسایی هیجانی در فرسودگی تحصیلی دانشجویان
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر باهدف بررسی نقش مؤلفه های اضطراب امتحان و نارسایی هیجانی در فرسودگی تحصیلی دانشجویان انجام شد. روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشجویان دختر و پسر مشغول به تحصیل دانشگاه شهید مدنی آذربایجان در سال تحصیلی 96-95 بودند که بر اساس جدول کرجسی و مورگان 355 نفر از آن‌ها با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسش‌نامه‌ اضطراب امتحان فریدمن (1997)، مقیاس نارسایی هیجانی تورنتو (1994) و سیاهه فرسودگی تحصیلی مسلش (2002) استفاده گردید. داده‌ها با استفاده از نرم افزار 16 spss و آزمون‌های آماری همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه (گام به گام) مورد تجزیه ‌و تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها نشان داد که بین مؤلفه‌های اضطراب امتحان، نارسایی هیجانی و فرسودگی تحصیلی رابطه مثبت معنادار وجود داشت (01/0P<). نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نیز نشان داد که از بین مؤلفه‌های اضطراب امتحان، مؤلفه خطای شناختی و از بین مؤلفه‌های نارسایی هیجانی، مؤلفه دشواری در شناسایی احساسات توانستند بخشی از واریانس نمرات فرسودگی تحصیلی را پیش‌بینی کنند. با توجه به ارتباط نزدیک این سه مشخصه باهم در هرگونه برنامه‌ریزی برای پژوهش و اصلاح امور، لازم است این رابطه در نظر گرفته شود.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اضطراب امتحان، نارسایی هیجانی، فرسودگی تحصیلی

عنوان انگلیسی The role of test anxiety and alexithymia in students academic burnout
چکیده انگلیسی مقاله The aim of this study was to investigate the role of test anxiety components and alexithymia in students academic burnout. The study was descriptive and correlational. The study population included all male and female students studying in Azarbaijan Shahid Madani University at 2016-2017 at an academic year, a sample of 355 persons was selected by the cluster sampling method and using the table of  Krejcie and Morgan. The test anxiety test of  Friedman (1997), Toronto Alexithymia Scale (1994) and The Maslach Burnout Inventory-Student Survey (2002) were used for data gathering. Data Were analyzed using software 16 spss and statistical tests Pearson correlation and multiple regression (stepwise). The results showed that was a positive significant relationship between the components of test anxiety and alexithymia with academic burnout (P< 0/01). Multiple Regression Results showed that from among the components of test anxiety, cognitive error component and from among the components of alexithymia, component difficulty in identifying feelings they could section of the variance in scores predict academic burnout. it is necessary that this relation being considered in any curriculum planning and affairs reform.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله test anxiety, alexithymia, academic burnout

نویسندگان مقاله آرش شهبازیان خونیق | arash shahbaziyankhonig
azarbaijan shahid madani university
دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید مدنی (Azarbaijan shahid madani university)

امید حسنی | omid hasani
azarbaijan shahid madani university
دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید مدنی (Azarbaijan shahid madani university)


نشانی اینترنتی http://erj.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-912-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله دریافت فایل مقاله
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی تربیتی
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات