این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های تربیتی، جلد ۴، شماره ۳۵، صفحات ۱-۲۱

عنوان فارسی نقش وکاربرد سواد اطلاعاتی در نهادینه سازی فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش عالی
چکیده فارسی مقاله ظهور فناوری اطلاعات و ارتباطات تحولات شگرفی در همه حوزه های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و بویژه حوزه آموزش داشته است. رویاروی با این تحولات مستلزم تغییرات اساسی در رسالت ها وکارکردهای دانشگاهها و موسسات آموزش عالی می باشد. از آنجایی که تولید دانش و بستر سازی فضای دانشی از اهم رسالت های دانشگاهها است. این امر نیازمند آگاهی و دسترسی به آخرین یافته های علمی در حوزه علوم و فناوری می باشد. فناوری اطلاعات و ارتباطات این فرایند را تسهیل نموده است. اما آنچه اساسی است توانمند ساختن کاربران آموزش عالی برای ورود به محیط های مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات می باشد که از این طریق مخاطبان آموزش عالی می توانند از اطلاعات موجود در چنین محیطی به طور موثر، کارا و خلاق استفاده نماید. این مهم امکان پذیر نیست مگر اینکه به نقش و جایگاه سواداطلاعاتی به عنوان یک ضرورت و مقوله اساسی برای بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش عالی نگرسیته شود. بر این اساس در این مقاله سعی شده است نقش وجایگاه سواد اطلاعاتی به عنوان یک ضرورت در بکارگیری موثر فناوری اطلاعات و ارتباطات مورد بررسی قرار گیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The role and application of information literacy in realizing information and communication technology(ICT) in higher education
چکیده انگلیسی مقاله The advent of ICT has been an enormous evolution in all economical, cultural, social areas as well as the area of education. To keep up with this evolution, there needs to be fundamental changes in missions and functions of Universities and institutes of higher education. Since one of the basic missions of Universities is to produce knowledge and lay the groundwork for knowledge environments, awareness of and access to the latest scientific findings in areas of science and technology is necessary. ICT has paved the way of this process. But what is essential is to enable the users of higher education to enter the environments that are based on ICT. This way the audience of higher education can use the information in such environments in an effective, efficient, and creative way. This will be impossible unless we consider the role and status of information literacy as a necessity and basic issue for the application of ICT in higher education. Therefore the present study is an attempt to examine the role of information literacy as a prerequisite for the effective application of ICT. 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله فرهاد بلاش | farhad balash
kharazmi university
دانشگاه خوارزمی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)

آیت سعادت طلب | ayat saadattalab
kharazmi university
دانشگاه خوارزمی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)


نشانی اینترنتی http://erj.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-733-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1366/article-1366-560776.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده برنامه ریزی آموزشی
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات