این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 29 آذر 1404
پژوهش های معماری اسلامی
، جلد ۵، شماره ۲، صفحات ۷۵-۹۰
عنوان فارسی
تبیین مفهوم شفافیت در دورههای مدرن، پستمدرن و ارزیابی آن در معماری اسلامی ایرانی
چکیده فارسی مقاله
با آغاز معماری مدرن، واژگان جدیدی با مفاهیم متعدد، وارد ادبیات معماری جهان شدند که از آن جمله میتوان به اصل شفافیت در معماری اشاره کرد. این اصل را -که همواره در این سبک به دیدهی مثبت به آن نگریسته میشود- میتوان به نوعی تجلی تفکرات مدرن دانست. در دیدگاه پستمدرن، گسترش شفافیت در قالب معماری شیشهای، زمینهی نقد کاربرد وسیع آن، توسط منتقدان مدرنیسم را بهوجود آورد و آنها شفافیت واضح را به عنوان شفافیت ادراکی یا دیدنی و شفافیت پدیداری را به عنوان شفافیت ذهنی یا خواندنی طبقهبندی کردند. از طرفی در بررسی معماری ایرانی اسلامی که ارزشمندترین و متعالیترین میراث بهجامانده از پیشینیان این دیار، شفافیت، مفاهیم نور و نمود و بروز آن به انحای گوناگون در حکمت، فلسفه، هنر و... میباشد؛ این سؤال مطرح است که نمود و بروز شفافیت در معماری اسلامی ایرانی چگونه میباشد و چه تفاوتهای مفهومی بین شفافیت در معماری مدرن و پستمدرن با معماری اسلامی ایرانی میباشد. اهمیت این موضوع، بیشتر از آن روست که با بررسی مقایسهای نگرشها و دیدگاههای پیرامون مفهوم شفافیت در دورههای مدرن، پستمدرن و معماری اسلامی ایرانی، مبانی شکلگیری این مفهوم و انواع آن با هدف نیل به تعریفی دقیق و ساختاری از مفاهیم عینی و ذهنی تبیین گردد. این مقاله از نوع استدلال منطقی بر پایهی تحلیل متون است و اطلاعات آن از طریق مطالعات کتابخانهای و روش اسنادی جمع آوری شدهاست. در ابتدا به بیان انواع شفافیت در معماری مدرن، پستمدرن و معماری اسلامی ایرانی میپردازد و سپس به مقایسهی تطبیقی موارد فوق پرداخته و در نهایت تبیین و ارزیابی شفافیت معماری اسلامی ایرانی انجام میگیرد. در بررسی دستاورد تحقیق حاضر نسبت به نمونههای قبلی به این نکته میتوان اشاره نمود که آنچه تحت عنوان شفافیت فضایی در سیر تکاملی معماری ایرانی که به معنای افزایش فضا و کاهش ماده توسط میرمیران مطرح شدهاست؛ بیشتر بر مبنای خصوصیات شفافیت «دقیق و واضح» بوده و منطبق بر تفکر مدرنیستی و دیدگاهی مشابه نظریهی برونو زوی میباشد. در حالیکه طبق یافتههای تحقیق حاضر، علاوه بر موارد فوق، در معماری اسلامی ایرانی شفافیت پدیداری و معنایی نمود بیشتری دارد و تفسیر معماری ایران با زبان غیرایرانی-اسلامی همچون زبان مدرن، امری ناقص است و در واقع با پرداختن به این مفاهیم ظاهری، بسیاری از مفاهیم عمیق فرهنگ این معماری نادیده گرفته میشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Explain Concept of Transparency in Terms of Modern, Postmodern and Evaluating that in Islamic Iranian Architecture
چکیده انگلیسی مقاله
In the history of architecture, since the architects sought to enter the light inside and as a result, its relationship with external conditions, the concept of transparency has been studied. Therefore, elements such as glass have been used to create transparency and entering the light. But because of lack of technical knowledge to achieve that goal, the less successes have been achieved. By the beginning of Modern architecture in the world, some new words come into the literature of architecture such as the theory of transparency in architecture. Actually transparency is an expression of the thoughts and ideals of Modern architecture in the shape of own self. On the other hand, deployment of transparency in the form of glassy architecture, created the base of criticism for its widespread use by critics of modernism. Colin Rowe and Robert Slutsky in the article "The Literal and the phenomenal transparency" presented an integral definition of transparency that could help Postmodern view about transparency. At the first, they classify the Literal transparency as the perceptual or spectacular one, and phenomenal transparency as the conceptual or readable one. Literal transparency actually refers to light permeability of materials and Interference indoor and outdoor spaces. A concept that could be considered as influenced by cubist painting techniques and aesthetics of Modern architecture. The other statement of transparency, which is often used in the architecture of most of the world, is traction and appeal to create a sequence of spaces inside and outside the building. Which we can see the appearance of a perfect sample of it in Iranian architecture. In Iranian Islamic architecture that the valuable and exalted heritage of our ancients was the concepts of light and its different forms of that in wisdom, philosophy and art, not only before Islam but also after that. The question is that how was transparency in Iranian Islamic architecture and what are conceptual differences between modern and postmodern architecture with Iranian Islamic architectural transparency. Transparency is among most important architectural issues that are rarely addressed. This importance is because of the comparison of some viewpoints about concept of transparency in the eras of Modern, Post-modern architecture and Iranian Islamic architecture to achieving principles of the formation of the concept and its types with aim to precise definition of structural concepts of objective and subjective. The Article based on analyzing texts and collected data through librarian search and some documentaries. To narrow the scope of work, the evolution of transparency in the modern and post-modern movement. At first express types of transparency in modern architecture, postmodern and Iran›s Islamic architecture then study Comparative Comparison them and finally, explain and evaluate the transparency of Iran›s Islamic architecture. This article expresses some kinds of transparency and divides it to Three Categories: Literal transparency, Phenomenal transparency and Semantic transparency and then analyses the philosophical and aesthetic based on architecture of modern, postmodern and Iranian Islamic architects. In this paper, we try to describe the features of transparency by considering of this parameter in modern architecture. After all, transparency in Iranian Islamic architecture is based on the concepts explained. With this method, the use of transparency in each of these eras has been explained and then used in a timeline, and finally examined the evolution of this application. About achievement of this study to previous examples can be cited to this point what›s that Spatial transparency in the evolution of Iranian architecture introduced by Hadi Mirmiran, which means increased space and reduced material is on properties of Literal transparency more and based on the theory of modernism and is similar to Bruno Zevi,s view. While results of this study, in addition to the above, in Iranian Islamic architecture, phenomenal transparency and semantic transparency are more and existence of major mental clarity (not objective). In the Iranian Islamic architecture and contrary to the last ones, we can give a hint, that the explanation of Iranian architecture with the modern architecture's language instead of its Islamic and Iranian language is so wrong. Actually we ignore and connive at some parameters by this viewing. In fact, with dealing like visual material these concepts, a lot of deep cultural concepts in Islamic architecture will be ignored.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
داود سعادت | davoud saadat
science and research branch, islamic azad university
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)
ایرج اعتصام | iraj etesam
science and research branch, islamic azad university
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)
سید مصطفی مختاباد امریی | seyyed mostafa mokhtabad amrai
department of art and architecture, tarbiat modares
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
محمدجواد مهدوی نژاد | mohammadjavad mahdavinejad
department of art and architecture, tarbiat modares university
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
نشانی اینترنتی
http://jria.iust.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-182-69&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1429/article-1429-561029.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
مطالعات موضوعی در معماری و شهرسازی اسلامی (مانند ایده های فضائی- هندسی، نمادها، آرایه ها، احجام و غیره)
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات