این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران
، جلد ۲۷، شماره ۱۵۶، صفحات ۱۱۷-۱۲۸
عنوان فارسی
طراحی و روان سنجی پرسشنامه نیازهای آموزشی ارائه دهندگان خدمات بهداشتی در مورد غربالگری قبل از تولد
چکیده فارسی مقاله
سابقه و هدف: علیرغم نقش مهم ارائه دهندگان خدمات بهداشتی در ارائه اطلاعات مورد نیاز در مورد روشهای غربالگری قبل از تولد به مادران باردار، ابزار جامعی برای بررسی نیازهای آموزشی این گروه از تیم سلامت وجود ندارد. مطالعه حاضر با هدف طراحی پرسشنامه نیازهای آموزشی ارائه دهندگان خدمات بهداشتی در مورد غربالگری قبل از تولد انجام پذیرفت. مواد و روشها: این مطالعه در دو مرحله انجام پذیرفت. نسخه اولیه پرسشنامه این پژوهش روش شناختی به صورت قیاسی و با مروری جامع بر منابع مرتبط با موضوع پژوهش در کنار نظرخواهی از گروه خبرگان و مادران باردار تدوین شد. در ادامه روایی صوری، روایی محتوایی و پایایی آن به صورت کیفی و کمی مورد بررسی قرار گرفت. یافتهها: تدوین پرسشنامه نیازهای آموزشی ارائه دهندگان خدمات بهداشتی در مورد غربالگری قبل از تولد و روانسنجی آن، منجر به شکلگیری پرسشنامه نیازهای آموزشی ارائه دهندگان خدمات بهداشتی با 35 سوال و در چهار بعد زمان مناسب، تکنیکها، قوانین و مقررارت و پیگیری شد. متوسط شاخص روایی محتوای ابزار 94/0 و پایایی ابزار فوق با بررسی ضریب آلفای کرونباخ برای کل ابزار 72/0 بود. اندازهگیری شاخص همبستگی درون خوشهای در فاصله زمانی دو هفته نشان داد که ابزار فوق از ثبات برخوردار است (001/0 p< و98/.=.(ICC استنتاج: پرسشنامه طراحی شده، ابزاری روا و پایا برای بررسی نیازهای آموزشی ارائه دهندگان خدمات بهداشتی در مورد غربالگری قبل از تولد میباشد. بومی سازی ابزار در سایر فرهنگها از پیشنهادات این مطالعه میباشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
روانسنجی، غربالگری قبل از تولد، نیاز آموزشی، نیاز سنجی
عنوان انگلیسی
Development and Psychometry of An Instrument to Measure the Educational Needs of Health Care Providers in Prenatal Screening
چکیده انگلیسی مقاله
Background and purpose: Health care professionals play a major role in providing information about prenatal screening to pregnant mothers, but, there is no comprehensive instrument to assess their educational needs. The aim of this study was to develop an instrument to measure the educational needs of health care providers toward prenatal screening. Materials and methods: The study was conducted in two phases. At the first phase, in a deductive approach, relevant literature and the opinions of experts as long as pregnant mothers' views were used for the development of a pool of items. Then, face validity, content validity and reliability of the instrument were investigated for the psychometric properties of the instrument. Results: Data led to a questionnaire consisting of 35 items in four dimensions including: proper time, techniques, laws and rules, and follow up. The scale's Content Validity Index (CVI) was 0.94 and the reliability was demonstrated by Cronbach's alpha coefficient of 0.72 for the entire scale. Consistency of the instrument was established using test – retest reliability with an interval of two weeks (ICC = 0.98, P< 0.001). Conclusion: The results are estimates of the validity and reliability of the instrument. Normalization of the instrument in other cultures is recommended.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
اعظم صالحی | azam salehi
msc student in midwifery counselling, research student committee, mazandaran university of medical sciences, sari, iran
دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره در مامایی، مرکز تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی مازندران (Mazandaran university of medical sciences)
مرجان احمد شیروانی | marjan ahmad shirvani
msc in midwifery, mazandaran university of medical sciences, sari, iran
کارشناسی ارشد مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی مازندران (Mazandaran university of medical sciences)
نورالدین موسوی نسب | noraddin mousavi nasab
associate professor, department of biostatistics, faculty of health, mazandaran university of medical sciences, sari, iran
دانشیار، گروه آمار حیاتی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی مازندران (Mazandaran university of medical sciences)
زهره شاه حسینی | zohreh shahhosseini
associate professor, sexual and reproductive health research center, mazandaran university of medical sciences, sari, iran
دانشیار، مرکز تحقیقات سلامت جنسی و باروری، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی مازندران (Mazandaran university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-242-4&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/119/article-119-562575.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
مامائی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی-کامل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات