این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 30 آذر 1404
پژوهش های ادب عرفانی (گوهر گویا)
، جلد ۱۱، شماره ۳، صفحات ۷۷-۹۶
عنوان فارسی
معناشناسی تأویل در عرفان ابنعربی (باتوجهبه مناسبتهای انسانشناسانه آن)
چکیده فارسی مقاله
هدف این پژوهش برجستهکردن مناسبتهای انسانشناسی در حوزه معناشناسی تأویل است. برای این منظور، نگارنده ابتدا معناشناسی تأویل را بررسی میکند و افزونبر اشاره به دو معنای عام و خاص تعبیر، از ارتباط معنایی تأویل و تعبیر و تفسیر سخن میگوید. شرح نگاه مثبت و منفی ابنعربی به تأویل و تبیین ویژگیهای فردی لازم برای تأویل، از بحثهای دیگر این پژوهش است. تأویل در باور ابنعربی کلیدواژهای هستیشناسانه است. باتوجهبه مبانی او، درباره تناظر تأویل در سه کتاب تکوین و تدوین و نفس میتوان سخن گفت. هر سه کتاب، تجلی حضرت حق است و حق، تأویل و حقیقت هر سه ظهور است. ایمان و تقوی و عمل به شریعت همچنین بصیرت و فراست الهی و آزادگی، از ویژگیهای اصلی تأویلکننده است. علم صاحبان تأویل از نوع حقالیقین است و این خود نشاندهنده آن است که تأویل، علمی نظری و اکتسابی نیست؛ بلکه مبحثی از باب حضور و یافتن است. تأکید این عارف بزرگ بر به دست آوردن ویژگیهایی وجودی برای تأویلکننده، از نگاه انسانشناسانه او به تأویل خبر میدهد. نگارنده در هر دو رویکرد ایجابی و سلبی ابنعربی به تأویل، حکمت عملی و توجه به عمل را چیره میبیند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ابنعربی، تأویل، بصیرت، انسانشناسی، حضرت حق،
عنوان انگلیسی
Semantic Hermeneutics in Ibn-Arabi’s Theosophy (through its Anthropological Relations)
چکیده انگلیسی مقاله
The present study aimed to highlight anthropological relations in the semantic hermeneutics. In so doing, semantic hermeneutics is initially defined and the semantic relationship between hermeneutics, interpretation and exegesis is clarified via general and specific definition of interpretation. The paper then discusses positive and negative views of Ibn Arabi on hermeneutics and clarifies personal qualities necessary for hermeneutics. According to Ibn Arabi, hermeneutics is an ontological term about the correspondence of which three books of generation, compilation and the book of soul could be investigated. In other words, all three books manifest the Divine Presence and he is the one who is the interpretation and truth of all three manifestations. Faith, piety and observing the divine law along with perceptiveness, divine sagacity and liberty are the main qualities of an interpreter. The knowledge of a man of hermeneutics is the true faith type and this is another proof for the fact that hermeneutics is not an acquisitive or theoretical science but is in the category of presence and discovery. The emphasis this great mystic had on acquisition of existential qualifications in an interpreter demonstrates his anthropological view on hermeneutics. The present paper concludes that practical philosophy and endeavor are two positive and negative approaches Ibn Arabi had toward dominant hermeneutics.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
نقیسه اهل سرودی | ahl soroudi
استادیار گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
نشانی اینترنتی
http://jpll.ui.ac.ir/article_22288_0a6058f70c767a33111b128bf3341bc3.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1349/article-1349-562733.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات