این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
جاده
، جلد ۲۵، شماره ۹۳، صفحات ۱-۲۰
عنوان فارسی
آنالیز حساسیت و ارایه مدل ریاضی برای تعیین درصد قیر بهینه در آسفالت با استخوانبندی سنگدانهای
چکیده فارسی مقاله
در حال حاضر طرح اختلاط مخلوطهای آسفالتی با استخوانبندی سنگدانهای در ایران بر اساس روش مارشال انجام میشود. در روش طرح اختلاط مارشال درصد بهینه قیر بر اساس میانگین مقادیر درصد قیری که بیشترین استقامت مارشال، بیشترین وزن مخصوص و مناسبترین فضای خالی در مخلوطهای آسفالتی با استخوانبندی سنگدانهای را نتیجه میدهد، تعیین میشود.که این درصد الزاما بهینهترین درصد قیر نیست.در این مقاله یک مدل ریاضی برای تعین درصد قیر بهینه در آسفالت با استخوانبندی سنگدانهای به روش مارشال توسعه داده شده است. برای این منظور ابتدا معادلات مربوط به تغییرات پارامترهای موثر در طرح اختلاط مخلوط آسفالتی SMA نسبت به درصد قیر با استفاده از روش کمترین مربعات و از طریق تقریب با یک چندجملهای درجه دوم تعیین میشود و سپس با تکیه بر این معادلات و استفاده از یک مدل ریاضی چند هدفی درصد بهینه قیر به گونهای تعیین میشود که مخلوط آسفالتی بهدست آمده تمامی شرایط گفته شده در آییننامه را داشته باشد و دارای بیشترین وزن مخصوص، بیشترین استقامت مارشال و مناسبترین درصد فضای خالی نیز باشد. پس از بهدست آمدن درصد قیر بهینه، آنالیز حساسیت نسبت به درصد قیر خیلی کم بر روی پارامترهای موثر (مقاومت مارشال، چگالی حقیقی مخلوط آسفالتی، درصد فضای خالی مخلوط آسفالتی و درصد فضای خالی مصالح سنگی) در طرح اختلاط آسفالت با استخوانبندی سنگدانهای انجام گردید. نتایج این تحقیق حاکی از دقت بیشتر روش مدلسازی ریاضی نسبت به روش سنتی است و آنالیز حساسیت نیز تاثیر میزان خطا در تعیین درصد قیر بهینه را نشان داد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Sensitivity Analysis and A Mathematical Model to Determine The optimum Bitumen Content in Stone Matrix Asphalt
چکیده انگلیسی مقاله
Currently in Iran, the mixing design of stone matrix asphalt mixtures is carried out according to the Marshall method. In Marshall mixing design, the optimum bitumen percentage is determined based on the average amount of the bitumen that leads to the highest Marshall Stability, the highest Specific gravityand the most suitable void percentage in asphalt mixtures with stone matrix asphalt. It doesn't mean that this bitumen percentage is necessarily the optimum percentage. In this paper, a mathematical model has been developed to determine the optimum bitumen content in stone matrix asphalt by Marshall method, For this purpose, first equations of effective parameters changes in bitumen mix design SMA toward bitumen percent are determined by least squares method and approximating a quadratic polynomial and then relying on these equations and using a multi-purpose mathematical model, optimum bitumen percent is determined in a way that asphalt combination would have all conditions in the code and also would have maximum Marshal stability, the haighest specific gravity and the most appropriate void percentage. After obtaining optimum bitumen content, sensitivity analysis toward very low bitumen percentage on effective parameters (marshall stability, bulk specific gravity of mix asphalt, voids of mix asphalt and voids of aggregate) were done in mix design of stone matrix asphalt. The results of this study indicate that the method of mathematical modeling is more accurate than the traditional method, and sensitivity analysis also showed the effect of error rate on optimum bitumen determination.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
پوریا اسلامی شهربابکی | eslami shahrbabaki
دانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه یزد، یزد، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه یزد (Yazd university)
حامد خانی سانیج | khani sanij
استادیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه یزد، یزد، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه یزد (Yazd university)
محمدمهدی خبیری | mohammad mehdi
دانشیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه یزد، یزد، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه یزد (Yazd university)
نشانی اینترنتی
http://road.bhrc.ac.ir/article_55199_8b146d60088f0569c4f26b15e77c5aae.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/741/article-741-562885.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات