این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
جاده
، جلد ۲۵، شماره ۹۳، صفحات ۱۳-۲۱
عنوان فارسی
مروری بر مدلهای پیشبینی عملکرد روسازی
چکیده فارسی مقاله
زیرساختهای حملونقلی سرمایههای ملی هر کشور محسوب میشوند. شبکههای جادهای از مهمترین زیرساختهای حملونقلی میباشند، که مقدار زیادی از بودجهها صرف هزینههای ساخت، بهره برداری، تعمیر و نگهداری آنها میشود. روسازی این جادهها نیاز به نگهداری مداوم دارند و تحت شرایط محیطی و ترافیکی همواره روبه زوالاند. در کشورهایی که اکثر جابجاییها از طریق شبکه حملونقل جادهای صورت میگیرد، اهمیت یک سیستم مدیریت روسازی کارآمد و مدرن مشهودتر است. در واقع مهمترین عامل تعیینکننده یک سیستم مدیریت روسازی کارآمد، قدرت تخمین شرایط آینده بر اساس وضعیت فعلی و ارایه اقدامات پیشگیرانه است. در هر روسازی همیشه یک زمان بهینه انجام اقدامات تعمیر و بهسازی وجود دارد. چنانچه اقدامات لازم در این مرجله صورت نگیرد، سرعت رشد خرابیها و هزینههای نگهداری با نرخ شدیدتری افزایش مییابند. مدلهای پیشبینی عملکرد روسازی بهترین ابزار برای تعیین این زمان بهینه میباشند. در این مقاله، در مورد لزوم استفاده از مدلهای پیشبینی عملکرد روسازی بحث شده و انواع مدلها معرفی شده و نقاط ضعف و قوت آنها ارایه شده است. همچنین با بررسی دقت پیشبینی و کارایی این مدلها و بررسی ضوابط کالیبراسیون آنها و همچنین میزان دادهها و امکانات مورد نیاز هر یک از آنها به مقایسه دقیق آنها پرداخته میشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Review of Pavement Performance Prediction Models
چکیده انگلیسی مقاله
Road networks and in particular their Pavements are the fundamental components of a transportation infrastructure. Pavements need continuous maintenance. Allocation of sufficient funds for maintenance of pavements is an important process of pavement management systems. Importance of a modern and efficient pavement management system is evident, specially, for countries, where most transfers are done through road transportation networks. Capability of estimating future pavement performance based on existing condition and presenting preventive operations are most important criterion of an efficient pavement management system. There is always an optimal time for M&R operations. Distresses progression rate and M&R costs will be increased, in case of no action at this optimal time. Pavement performance prediction models are the best tool for determination of this time. In this paper, pavement performance prediction models will be introduced and compared with each other. Their exact comparison is discussed, by investigation models prediction accuracy, efficiency, calibration criteria and database and features needed.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
پدرام باقریان |
دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده عمران، دانشگاه تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
کیوان آقابیک |
استادیار، دانشکده عمران، دانشگاه تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
نشانی اینترنتی
http://road.bhrc.ac.ir/article_55200_9fbf14aa952cc702006424aea11f81e1.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/741/article-741-562886.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات