این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
جاده، جلد ۲۵، شماره ۹۳، صفحات ۲۳-۳۰

عنوان فارسی بررسی میدانی رابطه افزایش درصد جذب آب مصالح سنگی کوهی آهکی و خرابی عریان شدگی رویه آسفالتی
چکیده فارسی مقاله دوام و پایداری رویه­های آسفالتی در برابر عوامل جوی و ترافیکی با نوع مصالح مصرفی و نحوه اجرا رابطه تنگاتنگی دارد. همچنین چسبندگی قیر به مصالح سنگی در کیفیت و دوام رویه­های اجرا شده بسیار موثر می­باشد که یکی از عوامل مهم آن ویژگی­های مصالح سنگی از لحاظ جنس، وزن مخصوص و میزان جذب آب می­باشد. چنانچه این چسبندگی به اندازه کافی برقرار نباشد خرابی عریان­شدگی در رویه بوجود می­آید که خود موجب زمینه­سازی و شدت خرابی­های دیگر می­گردد. در این تحقیق با ثابت نگهداشتن دیگر شرایط، وضعیت پدیدار شدن خرابی عریان­شدگی بر روی دوقطعه راه اجرا شده با دو نوع مختلف مصالح سنگی کوهی آهکی با وزن مخصوص و درصد جذب آب متفاوت، دو سال پس از بهره­برداری با یکدیگر مقایسه شده است. نتایج نشان می­دهد درصد جذب آب بالاتر و وزن مخصوص پایین­تر مصالح سنگی باعث کاهش دوام رویه و پدیدار شدن سریع خرابی عریان شدگی می­گردد. با توجه به هزینه هنگفت احداث راه­ها می­باید علاوه بر هزینه قیر و مصالح سنگی و حمل، هزینه­های تعمیر و نگهداری و بهره­برداری نیز مدنظر قرار گیرد.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مصالح سنگ شکسته آهکی، خرابی رویه آسفالتی، جذب آب­، عریان شدگی،

عنوان انگلیسی Field Study of the Relationship between Water Absorption of Limestone Aggregates and Asphalt Stripping Damage
چکیده انگلیسی مقاله The durability of asphalt pavements against environmental and traffic factors are closely related to the type of consumed materials. Also, adhesion of bitumen to aggregates is also very effective in the quality and durability of the implemented pavement which is related to the characteristics of aggregates such as type, specific gravity and water absorption. If this adhesion is not sufficiently enough, the stripping damage occurs in the manner that causes other failures. In this research, the stripping phenomena two years after operation is compared on the two road pavements implemented with limestone aggregates with different specific gravity and water absorption rates, while the other conditions are similar. The results show that the higher water absorption and lower specific gravity of aggregates increase the stripped aggregates and reduce the durability of asphalt mixture. Due to the huge cost of constructing roads, costs of maintenance and operation should be considered in addition to the cost of materials.    
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله غلامرضا تدین فر |
استادیار، گروه عمران، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه حکیم سبزواری (Hakim sabzevari university)

علی اصغر صادقی | ali asghar
استادیار، گروه عمران، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه حکیم سبزواری (Hakim sabzevari university)

حامد والهی |
دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه حکیم سبزواری (Hakim sabzevari university)


نشانی اینترنتی http://road.bhrc.ac.ir/article_55201_b4042d7a0996d291b6a15cb33f692352.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/741/article-741-562887.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات