این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
آبزیان زینتی
، جلد ۴، شماره ۴، صفحات ۲۷-۳۵
عنوان فارسی
مشکلات و چالشهای فروشندگان ماهیان زینتی در شهرستان های استان گلستان
چکیده فارسی مقاله
تجارت ماهیان زینتی فعالیت تجاری بسیار رایجی در سطح جهان است؛ بهطوری که نگهداری از ماهیان زینتی، یکی از سرگرمیهای محبوب در جهان است. فروش ماهیان زینتی داری ارزش افزوده بالایی است و تنها منحصر به فروش ماهی نمیشود و دامنهی وسیعی از ترکیبات غذایی، مواد ضد عفونی کننده، دارو، محیط های نگهداری، تزیینات و تجهیزات مکانیکی و الکتریکی پمپ آب و فیلتر فیزیکی را شامل میشود؛ از این روی فرصت شغلی مناسب و پایداری را برای افراد فراهم میآورد. ایران از جمله کشورهای دارای بازار داد و ستد انواع ماهیان زینتی است؛ با این وجود مطالعات بسیار محدودی در این حوزه وجود دارد. بیشتر مطالعات انجام شده منحصر به حوزه تولید است و فروشندگان خرد و فروشگاههای ماهیان زینتی را در برنمیگیرد؛ از این روی، هدف از مطالعهی حاضر پیمایش کمی و کیفی فروشندگان ماهیان زینتی در شهرستانهای استان گلستان با هدف شناسایی مشکلات و چالشهای آنها بود. برای این منظور براساس بررسیهای میدانی و مصاحبه با افراد در جامعه کوچکتر (مجموع فروشندگان شهرستان گرگان، کردکوی و گنبدکاووس)؛ 2 پرسشنامه با ترکیبی از سوالات بسته و باز طراحی و اعتبار روایی و پایانی آنها تایید شد. پرسشنامهها در دو نوبت، توسط دو تیم جداگانه از مالکین یا فروشندگان24 فروشگاه شناسایی شده در سطح مراکز شهرستانهای استان گلستان پرسش و تکمیل شدند. نتایج مطالعه حاضر نشان داد میانگین زمان گشایش فروشگاه های ماهیان زینتی در مراکز شهرستان ها بجز گرگان، بین 42/4 سال بود که نشاندهندهی تازه و نو بودن این کسب و کار در شهرستانهای استان گلستان بود؛ میانگین این شاخص برای شهر گرگان که مرکز استان است بین 25/8 سال بود. میانگین سنی فروشندگان یا مالکین فروشگاه های ماهیان زینتی در جامعه بررسی شده بین 24/29سال بود که نشاندهندهی نیروی جوان شاغل در این بخش بود. در نهایت، نبود اتحادیه مستقل، کاهش حاشیه سود، افزایش حاملهای انرژی، تلفات بالای ماهیان در زمان انتقال به فروشگاه تا زمان فروش و نبود ارتباط سیستماتیک بین بخش تولید و فروش از عمده ترین مشکلات فروشندگان یا فروشگاه های ماهیان زینتی در شهرستانهای استان گلستان بود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
Trade of ornamental fish is common trade in the world; so that maintenance of ornamental fish is one of popular hobby in the word. Trade of ornamental fish has high value added and it isn't limited to selling of fish and included a wide range of diet, disinfectants and pharmaceuticals, maintenance tanks or aquarium, decorative items, mechanical and electrical equipment such as water pump and physical filters; Hence, it provides suitable and sustainable job opportunities for individuals. Iran is one of the countries that have a trading market for ornamental fish; however, there are limited studies in this area that more of them are specific to the field of production and does not include retail stores and ornamental fish stores. The aim of present study was qualitative and quantitative surveys of ornamental fish sellers in townships of Golestan province in order to identify issues and challenges of them. For this purpose were prepared 2 questionnaires with a combination of open and closed questions, based on initial examination and past interview of smaller statistical Society (total sales of Gorgan, Kordkuy and Gonbad-e Kavus) and confirmed their validity and reliability. questionnaires completed by 2 separate teams from 24 detected ornamental fish store in townships of Golestan province. Result of present study showed the average duration of opening of the ornamental fish store in township of Gorgan except Gorgan was 2.55 years, which represents a new and novelty of this hobby in the township of Golestan province; the average of this indices in the Gorgan was 8.25 years. The average age of the sellers or store owners was 28.39 years, which representsYoung people working in this sector. Finally, the absence of independent :::::union:::::s, reducing the profit margin, rising energy price, high mortality of fish in transit to the store and the lack of systematic relationship between the production and sale sections were main issues of sellers or ornamental fish stores in the township of Golestan province.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
احمد محمدی یلسویی | ahmad mohamadi yalsuyi
گروه شیلات، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی، گرگان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
حسین تقییان | hussain taghian
گروه شیلات، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی، گرگان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
حمیده ذکریایی | hamideh zakariyaei
گروه شیلات، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی، گرگان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
محمد سوداگر | mohammad soudagar
گروه شیلات، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی، گرگان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
نشانی اینترنتی
http://ornamentalaquatics.ir/browse.php?a_code=A-10-86-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/551/article-551-563025.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات