این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
شناخت، جلد ۷، شماره ۲، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی تأثیر سهروردی بر نصیرالدّین طوسی در نظریّه علم خداوند به ماسوی
چکیده فارسی مقاله آنچه در این مقاله مطرح است، مقایسه نظریه خواجه نصیرالدین طوسی و شهاب­الدین یحیی سهروردی در مسأله علم خداوند به ماسوی، و بررسی تأثیری است که شیخ اشراق در این مسأله بر نصیرالدین طوسی، به عنوان حکیمی مشائی، گذاشته و به عقیده نگارنده باعث شده است که این حکیم مشائی در این بحث، نه در طراز یک متکلّم، و نه در چهره یک فیلسوف مشّائی، بلکه در قامت «حکیمی اشراقی» ظاهر شود و برخلاف نظر فیلسوفان مشّائی، صریحاً قائل به «علم حضوری خداوند» به ماعدی شود. بر این اساس، در مقاله حاضر، نخست، نقدهای خواجه بر مشی حکمای مشّائی در مسأله علم و نیز نظریّه اختصاصی او در این باب بازگو، و سپس میان آن­ها از یک سوی، و انتقادات شیخ اشراق بر دیدگاه فلاسفه مشّائی و نظر مختار سهروردی در این بحث از سوی دیگر، به نحو متناظر مقایسه خواهد شد تا در پرتو آن، میزان تأثیرپذیری خواجه نصیر از شیخ اشراق در هر یک از دو بخش یادشده به طور جداگانه و مقدار تطابق عبارات و انطباق مفاد دلایل خواجه بر تعابیر و ادلّه شیخ روشن شود.                    
کلیدواژه‌های فارسی مقاله علم واجب به ماسوی، نصیرالدین طوسی، شهاب‌الدّین یحیی سهروردی، علم حضوری، حکمت اشراقی،

عنوان انگلیسی The Impact of Shihaboddin Yahya Sohrawardi on Nasiroddin Tusi’s Theory of God’s Knowledge to the World
چکیده انگلیسی مقاله The present paper compares Nasiroddin Tusi’s theory of God’s knowledge to the world with that of Shihaboddin Yahya Sohrawardi’s being concerned with the impact of the former on the latter in the doctrine which caused the peripatetic theosopher to appear in this theory, neither as a theologian, nor a peripatetic philosopher, but as an ‘illuminative theosopher’ who accepts explicitly ‘God’s knowledge by presence to the world’, in spite of the peripatetic philosophers’ opinion. It states Tusi’s critiques the peripatetic philosophers’ theory of knowledge and his special doctrine in this regard, comparing them with Sohrawardi’s critiques on their theory and his specific doctrine in that regard in order to making clear that to what extent Tusi has been under the influence of Sohrawardi in both parts separately, and to what extent the former’s expressions and reasons can be adapted to those of the latter. As a result, Sohrawardi seems to be more important in the theory of knowledge than Tusi.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله علم واجب به ماسوی, نصیرالدین طوسی, شهاب‌الدّین یحیی سهروردی, علم حضوری, حکمت اشراقی

نویسندگان مقاله محمدامین شاهجویی | mohammad amin


حامده راستایی |



نشانی اینترنتی http://kj.sbu.ac.ir/article/download/8366/4545
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/927/article-927-564249.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات