این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
زن در توسعه و سیاست، جلد ۱۵، شماره ۴، صفحات ۴۴۷-۴۷۶

عنوان فارسی تجربۀ زیستۀ تک‌ فرزندان از تک‌فرزندی: مطالعۀ دختران بالای ۱۸ سال
چکیده فارسی مقاله آمارها حاکی از کاهش میزان باروری به زیر سطح جایگزینی است. به‏‏موازات این روند کاهنده، شاهد افزایش نسبت خانواده‏های تک‏فرزند هستیم. این تغییر در ساختار خانواده و کاهش تعداد فرزند، تغییر در روابط درونی خانواده و شیوه زندگی تک‏فرزند را به­همراه دارد که ‏به‌منزلۀ پدیده‌ای اجتماعی باید دقیقاً مطالعه شود. مطالعات موجود بیشتر بر تبیین‏های کمّی تغییر رفتار باروری تمرکز کرده و معنای این رفتار‏ها کمتر شناخته‏ شده است. همچنین، معدود مطالعاتی که درباره تک‏فرزندی انجام شده پیش‌فرض‌های «چرایی» دارد؛ بسیار مهم است که «ماهیت» تک‏فرزندی شناسایی شود. این پژوهش با اتخاذ رویکرد پدیدارشناسی به توصیف تجربۀ زیستۀ تک‏فرزندان ساکن شهر تهران می‏پردازد. داده‏ها از طریق مصاحبۀ عمیق با بیست تک‏فرزند دختر بالای 18 سال با نمونه‏گیری هدفمند جمع‏آوری و با استفاده از تکنیک شش‌مرحله‏ای اسمیت تحلیل شد. از تحلیل داده‏ها دوازده مضمون استخراج شد. این تم‏ها عبارت‌اند از: حکمرانی در خانواده، در حسرت موقعیت دیگری، توقعات افراطی، تنهایی: فقط خودتی و خودت، نیاز به حمایت خانوادگی، در جست‌وجوی جبران، پیوند اعتباری، ضعف در روابط احساسی، نگرانی‏های مخرب، برخورد تربیتی والدین، تعدیل خود و مواجهه با باورهای کلیشه‏ای. یافته‏های این مطالعه توانست تصویری روشن از تجربۀ تک‏فرزندی ارائه دهد. در یک نتیجه‏گیری کلی، تجربۀ زیستۀ کنش‌گران نشان می‏دهد که تک‏فرزندها معمولاً به لحاظ مهارت‌های زندگی و توانمندی‏های فردی، متفاوت‌اند و این تفاوت اغلب خود را به صورت افراط یا تفریط نشان می‏دهد. البته باید توجه داشت که تک‌فرزندها به دلیل فقدان تضاد منافع معمولاً از امکانات و رفاه بیشتری برخوردارند که این خود سبب ظهور برخی مضمون‏های اختصاصی پیش‏گفته می‏شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله پدیدارشناسی، تجربه زیسته، تک‌فرزندی، تهران،

عنوان انگلیسی A Phenomenology of the girls Lived experience of only-child in Tehran City
چکیده انگلیسی مقاله Abstract This research, by adopting a theoretical and methodology approach of phenomenology, describes the lived experience of girls in Tehran. Data were collected through a deep interview with twenty girls over the age of 18 years with Purposive sampling and analyzed by Smith's six-step technique. From data analysis, there are twelve themes. The themes are: "only-child benefits, re-thinking of position, extreme expectations, feeling alone, need for family support, compensatory alternatives, credit linkage, weakness in emotion management, destructive worries, upbringing manner, self-adjustment, and stereotyping" Which describes the Lived experience of Actors, was extracted. The findings of this study could provide a clear picture of only-child lived experience. In a conclusion, the lived experience actors show that only-child usually in terms of life skills and individual capabilities, different from other and this is often in the form of going to extrmes show. Of course, it should be noted that only-child because of the lack conflict of interests, usually have more Features and prosperity That this Cause in some of the specific themes Listed above.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله جواد شجاعی |
دانشجوی دکتری جامعه شناسی دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)

بهجت یزدخواستی |
دانشیار جامعه شناسی دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)


نشانی اینترنتی https://jwdp.ut.ac.ir/article_64642_361c1e8a4049f2626571c53fd5b6222f.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/889/article-889-564579.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات