این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 30 آذر 1404
مهندسی مکانیک
، جلد ۲۶، شماره ۱۱۶، صفحات ۵-۱۶
عنوان فارسی
اهمیت ترامکانیک در طراحی خودروهای خارج جادهای
چکیده فارسی مقاله
تلاش این مقاله بر تدوین اجمالی معرفی دانش ترامکانیک و اهمیت آن در طراحی خودروهای خارج جادهای است. این مقوله در سرفصلهای درسی دانشکدههای مهندسی مکانیک کشور مغفول مانده و منابع فارسی اندکی در این حوزه منتشر شده است. از سویی، صنایع متعددی در کشور (مانند کشاورزی، راهسازی، نظامی، محیط زیست و امداد و نجات) نیازمند اطلاعات در این حوزهاند. مهندسان خودروهای خارج جادهای در طراحی این دسته از خودروها با چالشهایی روبرو هستند که در طراحی خودروهای معمولی دیده نمیشود. چالشهایی از قبیل نیروی پیشران و ترمزی کافی، فرمانپذیری و قابلیت یدککشی. خاک بهعنوان یک محیط عملیات خارج جادهای با تغییرات دما و رطوبت خواص متفاوتی دارد. داشتن دانش کافی از ویژگیهای مکانیکی خاک و واکنش آن نسبت به بار خودرو برای تعیین عملکرد یک خودرو خارج جادهای ضروری است. مطالعه عملکرد یک خودرو خارج جادهای در ارتباط با محیط عملیاتی آن (مسیر حرکت)، در علمی با عنوان ترامکانیک بررسی میشود. از اینرو مهندسان برای محاسبه عملکرد خودرو خارج جادهای از قبیل پیشبینی امکان تردد، قابلیت یدککشی و فرمانگیری مناسب از ترامکانیک بهره میگیرند. امروزه محدوده وسیعی از تحقیقات و توسعه صنعت خودروسازی، در زمینههایی چون کشاورزی، صنایع ساختمانسازی و معدن، اکتشافات سیارههای جدید (مریخپیما)، عملیات نظامی، خودروهای نوین خودران و بدون سرنشین معطوف شده است. این نوع خودروها ممکن است با مسیرهای متفاوت، از ماسه بیابانی گرفته تا گل نرم یا برف تازه، روبرو شوند. مهندسان با بهکارگیری مدلهای مختلف ترامکانیکی در راستای بهبود و توسعه خودروهای خارج جادهای قدم برمیدارند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
سید وحید نوربخش | seyed vahid
کارشناس ارشد، دانشکده مهندسی خودرو، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علم و صنعت ایران (Iran university of science and technology)
مسعود مسیح طهرانی |
استادیار، دانشکده مهندسی خودرو، دانشگاه علم و صنعت ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علم و صنعت ایران (Iran university of science and technology)
نشانی اینترنتی
http://mmep.isme.ir/article_29741_9fe590b58cab59c0696da19f3403664e.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1251/article-1251-564758.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات