این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
مجله دانشگاه علوم پزشکی سبزوار
، جلد ۲۴، شماره ۵، صفحات ۳۱۹-۳۲۵
عنوان فارسی
تأثیر آموزش کارآفرینی بر قصد کارآفرینانه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی سبزوار
چکیده فارسی مقاله
اهداف این پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزش کارآفرینی بر قصد کارآفرینانه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی سبزوار انجام شد. مواد و روشها این پژوهش از نوع کاربردی است. از نظر ماهیت گردآوری دادهها، روش تحقیق تمام آزمایشی طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل و آزمایش است. جامعه آماری دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی سبزوار بود که در کارگاه آموزش کارآفرینی ثبتنام کرده بودند. با استفاده از جدول کوهن و منابع موجود حجم هر گروه بیست نفر در نظر گرفته شد. روش نمونهگیری روش تصادفی طبقهای بود. ابزار پژوهش پرسشنامه استاندارد قصد کارآفرینانه لینان و چن (2009) بود که قبلاً روا و پایا شده بود. در روز برگزاری کارگاه، قبل از شروع پیشآزمون و پس از برگزاری کارگاه پسآزمون، از هر دو گروه کنترل و آزمایش گرفته شد. پس از جمعآوری اطلاعات، دادههای تحقیق با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 16 تحلیل شد. یافتهها بر اساس نتایج آزمون تی مستقل برای نمرات تفاوت پسآزمون و پیشآزمون متغیرهای قصد کارآفرینانه، نگرش به کارآفرینی، هنجارهای ذهنی و تلقی از کنترل رفتاری، تنها متغیر تلقی از کنترل رفتاری بین دو گروه آزمایش و کنترل معنادار بود؛ یعنی، میانگین تلقی از کنترل رفتاری گروه آموزشدیده بهطور معناداری بالاتر از میانگین تلقی از کنترل رفتاری گروه آموزشندیده بود. نتیجهگیری آموزش کارآفرینی در افزایش باور دانشجویان به کارآمدی خود در تبدیلشدن به کارآفرین تأثیر مثبتی داشته است. با درنظرگرفتن تأثیرات مثبت آموزش کارآفرینی و اهمیت این مقوله پیشنهاد میشود واحد درسی کارآفرینی در برنامه درسی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گنجانده شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزش کارآفرینی، دانشجو، قصد کارآفرینانه،
عنوان انگلیسی
Impact of Entrepreneurship Education on Entrepreneurial Intentions of Students Sabzevar University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Purpose: This study examined the impact of entrepreneurship education on entrepreneurial intention. Methods and Materials: Study approach was quantitative and research Method was experimental . Research design was design of two groups with pre-test and post-test. The statistical population was students of Sabzevar University of Medical Sciences that have been registered in entrepreneurship workshop. Using the Cohen tabel and available resources, 20 students were considered in each group. Sampling method was stratified random. Research Instrument was Standard questioneer of entrepreneurial intention from Linan and Chen (2009), which was previously valid and reliable. On the day of the workshop, the pre-test before the start and post-test have been conducted after the workshop on control and experimental groups. After collecting data, research data analyzed using spss 16 software. Results: According result of independent t-test , from variables of entrepreneurial intention, entrepreneurial attitude, subjective norms, and perceived behavioral control , the only variable of behavioral control between the experimental and control groups difference scores of post-test from pre-test was significant. The average perceived of behavioral control of students who have been seen entrepreneurship education had been significantly higher than the average perceived of behavioral control group of students who were not trained.Discussion: Entrepreneurship education has a positive impact on increasing the efficiency of the students to believe in becoming an entrepreneur.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مهدی قناعتی |
کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد نیشابور، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی نیشابور (Islamic azad university of neyshabour)
حسن نودهی |
استادیار، دانشگاه حکی سبزواری، سبزوار، ایران
اکرم قدرتی |
کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی سبزوار (Sabzevar university of medical sciences)
علی جلالی فر |
کارشناس ارشد کارآارینی، مرکز آموزش مداوم، دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی سبزوار (Sabzevar university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://jsums.medsab.ac.ir/article_994_6fbbd81b589c9e6b32a404cc7ca93b29.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/355/article-355-565395.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات