این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
مجله دانشگاه علوم پزشکی سبزوار
، جلد ۲۴، شماره ۵، صفحات ۳۵۹-۳۶۶
عنوان فارسی
مقایسه نظرات و نگرش اساتید و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی همدان در خصوص ارزشیابی مستمر به روش آزمون کوتاه کلاسی
چکیده فارسی مقاله
اهدافارزشیابی آموزشی فرایندی است که میزان دسترسی به اهداف آموزشی را اندازهگیری میکند. آزمون کوتاه (quiz) نوعی ارزشیابی مستمر است که اجازه میدهد استاد و دانشجو از یادگیری و مبنایی علوم مطلع شوند. لذا، پژوهش حاضر برای مقایسه نظرات و نگرش اساتید و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی همدان در خصوص ارزشیابی مستمر و دادن بازخورد برای اصلاح فرایند یادگیری انجام گرفت. مواد و روشهادر این مطالعه توصیفی، 27 نفر از اساتید و 180 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی همدان ابزار مطالعه را تکمیل کردند. ابزار پژوهش پرسشنامه پژوهشگرساخت با 43 سؤالی بود، شامل سه بخش ویژگیهای جمعیتشناختی (هفت سؤال)، دیدگاه (25 سؤال) و نگرش شرکتکنندگان به آزمون کوتاه (18 سؤال). روایی صوری و محتوای ابزار با نظر استادان و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ (85/0a=) تأیید شد. مقایسه نگرش و نظرات دانشجویان و استادان با هم با آزمون تی مستقل، مجذور کای و منویتنی با نرمافزار SPSS-16 انجام شد. یافتههااکثر اساتید (1/74 درصد) ترجیح میدهند تا سؤالهای تشریحی در آزمون کوتاه داده شود، در حالی که 1/56 درصد دانشجویان سؤالهای چند گزینهای را برای آزمون مناسب دانستند. 37 درصد اساتید وقتگیربودن آزمون کوتاه را از مهمترین موانع برگزاری آن دانسته بودند و این در حالی است که 1/37 درصد از دانشجویان عدم پوشش همه مطالب درسی را مهمترین عامل ذکر کردهاند. نگرش اساتید (45/0±26/3) و دانشجویان (57/0±3/3) به آزمون کوتاه بهطور مشابهی مثبت بود (59/0p=). نتیجهگیرینتایج حاصل در زمینه برخی ویژگیهای آزمون کوتاه مانند چگونگی برگزاری آزمون، زمان برگزاری آزمون، بازخورد برگزاری آزمون، و راهکارهای برگزاری بهتر آزمون در آزمونهای کوتاه کلاسی کاربرد دارد. همچنین، با توجه به نگرش مثبت استادان و دانشجویان شرکتکننده میتوان گفت که آزمون کوتاه کلاسی (quiz) روش ارزشیابی ساده و قابل انجامی در مسیر بهبود فرایند آموزش و کمک به فرایند پیشرفت تحصیلی محسوب میشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
A comparative study of academic members’ and students’ perspectives of the formative evaluation by quiz test
چکیده انگلیسی مقاله
Background: The quiz is one of the most commonly formative evaluations to attaining the educational goals. This study aimed to compare the academic members' and students' perspectives about the formative evaluation by quiz and provide feedback to improve learning at Hamadan University of Medical Sciences. Methods: In this survey, 27 teachers and 180 students were included by convenience sampling. In order to achieve specific goals, a self-report questionnaire was developed according to the literature. The questionnaire contained three parts: a- demographic characteristic (7 items) for both students and teachers, b- 25 items to determine the participants views about the quiz characteristics as how to organize (9 items), holding time (4 questions), feedback (6 questions), better strategies to organize (4 questions), and c- 18 questions on a Likert scale to determine their attitude. Content and face validity of the instrument were approved by the faculty members and its Cronbach's alpha coefficient was 0.85. Data collected were analyzed by 16-Spss software.Results: This study showed that the view of teachers and students were similar in the most items, however, in some cases, significant differences were obtained. The mean scores of the attitudes indicated the positive attitudes of teachers and students, the Mann-Whitney test (with P=0.59) did not show significant differences between two groups. Conclusion: In attention to the research findings on the quiz characteristics and particularly the participants' positive attitudes to quiz, it can be said that the quiz should be considered as a simple and economic formative evaluation in medical education.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مهناز خطیبان |
دانشیار، گروه دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی همدان (Hamadan university of medical sciences)
غلامعباس چهاردولی |
دانشیار، گروه شیمی دارویی، دانشکده داروسازی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی همدان (Hamadan university of medical sciences)
توکل حیدری شایسته | heydari shayesteh
کارشناس آزمایشگاه، گروه شیمی دارویی، دانشکده داروسازی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی همدان (Hamadan university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://jsums.medsab.ac.ir/article_998_541922147fbaee31ede1ac25eb9b9134.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/355/article-355-565401.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات