این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تحقیقات بازاریابی نوین، جلد ۷، شماره ۳، صفحات ۲۱-۴۰

عنوان فارسی تبیین خرید وسواسی بر اساس عوامل روان‌شناختی، محیطی، مادی‌گرایی و استفاده از کارت‌های اعتباری
چکیده فارسی مقاله امروزه تغییرات، پیچیدگی مصرف را افزایش داده و شرایط افزایش تمایل به خرید وسواسی را نسبت به گذشته بسیار مساعدتر کرده است. در این پژوهش، پس از بررسی پژوهش­های انجام­شده در زمینه معیارهای تأثیر­گذار بر رفتار خرید وسواسی در داخل و خارج از کشور، ، یک مدل مفهومی ارائه می­شود. روش تحقیق، توصیفی-پیمایشی و از نظر هدف کاربردی است. داده­های پژوهش از طریق مشتریان فروشگاه­های زنجیره­ای شهر شیراز به روش میدانی و از طریق پرسشنامه در نمونه با حجم 384 گردآوری شده است. در این پژوهش برای تأیید روایی پس از مشورت با متخصصان از شاخص کفایت نمونه­گیری(KMO) و آزمون بارتلت استفاده شد و پایایی ابزار اندازه­گیری با استفاده از آلفای کرونباخ تأیید شد . تجزیه و تحلیل داده­ها به روش معادلات ساختاری و با نرم­افزار اموس انجام شده است. نتایج پژوهش نشان می­دهد که مادی­گرایی بر کارت اعتباری و کارت اعتباری بر خرید وسواسی تأثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین در این پژوهش اثر مثبت اضطراب، تکانشگری، خانواده و اثر منفی تبلیغات تلویزیونی بر خرید وسواسی پذیرفته شده است. این در حالی است که تأثیر همسالان و افسردگی مصرف­کنندگان بر خرید وسواسی رد شده است. این پژوهش نشان­دهنده اثر منفی خانواده و همسالان و اثر مثبت تبلیغات تلویزیون بر مادی­گرایی است. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Explaining the Compulsive Buying Behavior Based on the Factors of Psychological, Environmental, Materialism and Using Credit Card
چکیده انگلیسی مقاله Compulsive buying is an aspect of consumer behavior. Today changes in life style have increased the complexity of consumption and create an environment which is favorable to increase compulsive buying than the past. Many factors, including environmental factors, psychological, demographic, and the availability of credit cards can be effective in creating compulsive buying. Therefore, the present research has presented a conceptual model after reviewing several conducted researches in the field of criteria affecting compulsive buying behavior. This resaeach is an applied research in terms of its objective and descriptive- correlational in terms of data collection. Statistical population of this research containsits the customers of chain stores in Shiraz and its sampling is done using non-random available method. 385 quastionanaries were evaluated and data awere analysed via the softwares of Spss18 and Amos18. The results showed that the factors of materialism on credit card and also credit card on compulsive buying have a significant and positive effect. Also in this reserachthe positive effect of anxiety, impulsivity, family and also the negative impact of television advertising on compulsive buying were approved. However, the influence of peers and consumer's depression on compulsive buying was rejected. Moreoverr, this research showed the negative effect of family and peers and the positive impact of television advertising on materialism. 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محبوبه مقدم جزه | moghadam jezeh
دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه خلیج فارس بوشهر.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه خلیج فارس بوشهر (Khalij fars university)

منیژه بحرینی زاد |
دانشیار مدیریت بازرگانی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه خلیج فارس بوشهر.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه خلیج فارس بوشهر (Khalij fars university)

سوران رجبی |
دانشیار روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه خلیج فارس بوشهر.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه خلیج فارس بوشهر (Khalij fars university)


نشانی اینترنتی http://nmrj.ui.ac.ir/article_22328_f93a165e1c50697beb1b2cc8a21918ff.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/690/article-690-565544.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات