این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
پژوهش های مشاوره
، جلد ۱۵، شماره ۶۳، صفحات ۹۹-۱۲۵
عنوان فارسی
تأثیر آموزشهای ارائه شده از طریق بروشور در ارتقای سطح آگاهی و مهارتهای تربیتی اولیای دانش آموزان
چکیده فارسی مقاله
هدف: پژوهش حاضر باهدف بررسی میزان تأثیر آموزش غیرحضوری خانواده در ارتقای سطح دانش و آگاهی اولیای دانش آموزان و همچنین غنی سازی مهارتهای تربیتی ایشان از دیدگاه آنها و مدیران مدارس انجام گرفت. روش: با توجه به ماهیت موضوع و اهداف پژوهش، طرح پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری این پژوهش، شامل کلیه اولیای دانش آموزان و مدیران مدارس شهر تهران بود که نمونهای به تعداد100 نفر از اولیای دانش آموزان با استفاده از روش نمونهگیری داوطلبانه و در دسترس و نمونهای به تعداد 360 نفراز مدیران با استفاده از روش تصادفی خوشهای چندمرحلهای از مناطق آموزشی شهر تهران انتخاب گردید. برای تعیین حجم نمونه مدیران مدارس از جدول تعیین اندازه نمونه کرسی و مورگان (1970) استفاده به عمل آمد. جهت جمعآوری دادههای این پژوهش، دو نوع ابزار تهیه و تدوین شد، فرم مصاحبه (با ساختار) با اولیای دانش آموزان و پرسشنامه محقق ساخته برای مدیران مدارس بود. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها از شاخصهای آمار توصیفی و آزمون T تک نمونهای استفاده به عمل آمد. یافتهها: نتایج حاصله از این پژوهش نشان داد که ازنظر اولیای دانش آموزان و مدیران مدارس آموزش غیرحضوری خانواده (بروشورهای اشاره) به میزان زیادی در ارتقای سطح دانش و آگاهی اولیای دانش آموزان مؤثر بوده است. از دیدگاه اولیای دانش آموزان، آموزش غیرحضوری خانواده به میزان زیادی در غنیسازی مهارتهای تربیتی آنها در ابعاد افزایش رفتارهای مطلوب در فرزندان، ایجاد رفتارهای مطلوب در فرزندان، ارتقای سطح بهداشت روانی، افزایش مهارتهای زندگی، بهبود روشهای تربیتی و رفتار با فرزندان و کاهش تنشهای درون خانواده مؤثر بوده است. همچنین نتایج نشان داد که از دیدگاه مدیران مدارس، آموزش غیرحضوری خانواده( بروشورهای اشاره) به میزان زیادی در غنیسازی مهارتهای تربیتی اولیای دانش آموزان در ابعاد افزایش رفتارهای مطلوب در فرزندان، ارتقای سطح بهداشت روانی، ایجاد رفتارهای مطلوب در فرزندان، افزایش مهارتهای زندگی و بهبود روشهای تربیتی و رفتار با فرزندان مؤثر بوده است. نتیجهگیری: با توجه به مؤثر بودن برنامه آموزش غیرحضوری خانواده در ارتقای سطح دانش و آگاهی اولیای دانشآموزان و همچنین غنیسازی مهارتهای تربیتی آنها میتوان نتیجه گرفت که از این طریق میتوان به اکثر اولیای دانش آموزان که مشغلههای کاری گوناگون داشته و امکان حضور در جلسات آموزش خانواده در مدارس را ندارند، کمک شایانی نمود تا به بهبود فرایند تعلیم و تربیت فرزندان بپردازند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزش غیرحضوری، خانواده، دانش و آگاهی، مهارتهای تربیتی
عنوان انگلیسی
The Effect of correspondence family education in improving awareness of students' parents and Enriching Their Educational Skills
چکیده انگلیسی مقاله
Objective: it is research complemented with purpose of investigating The Effect of correspondence family education in improving awareness of students' parents and Enriching Their Educational Skills. Methods: Due to the nature and objectives of the research, research design was a survey. The statistical population of the research, included all parents and principal of Tehran schools. A sample of 100 parents of students using voluntary sampling method And a sample of 360 principals with using multi-stage cluster sampling in Tehran districts were selected. To determine the sample size of the school principals, the sample size table of the Kregcie and Morgan (1970) was used. In order to collect data for this study, two types of tools were developed, interview form (structured) with students' parents and researcher-made questionnaire for principals. In order to analyze the data, descriptive statistics and one sample T-test was used. Results: the results show that in parents' views as well as principals', correspondence family education program(Eshareh brochures) has highly been effective in increasing parents' knowledge on children education. From the perspective of students' parents, correspondence education family program(Eshareh brochures) greatly enrich their educational skills, increase desirable behaviors in children, establish desirable behaviors in children, improve mental health, life skills development, improving educational methods and treatment of children and reduce tension within the family has been effective. The results also showed From the perspective of principals, that correspondence education family program(Eshareh brochures) have greatly enriched the educational skills of parents of students in terms of desirable behaviors in children, improve mental health, creating favorable behaviors in children, life skills development and improvement of educational and behavioral methods have been effective with children. Conclusion: Considering the effectiveness of correspondence family education program in improving knowledge and awareness of students' parents and enriching their educational skills, It can be concluded that in this way can be the most Parents of students who have busy work, And could not attend meetings of family education in schools, helped to improve the education process of their children.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
سید صادق نبوی | seyed sadegh nabavi
farhangian university
دانشگاه فرهنگیان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه فرهنگیان (Farhangian university)
سیمین حسینیان | simin hossinian
alzahra university
دانشگاه الزهرا
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه الزهرا (Alzahra university)
نشانی اینترنتی
http://irancounseling.ir/journal/browse.php?a_code=A-10-140-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1426/article-1426-565911.doc
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات