این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
رویش روانشناسی
، جلد ۷، شماره ۱، صفحات ۱۷۹-۱۹۸
عنوان فارسی
مقایسه باورهای خودکارآمدی، راهبردهای تنظیم هیجان و تحمل ابهام در دانش آموزان دختر و پسر دارای اضطراب امتحان
چکیده فارسی مقاله
پژوهش حاضر با هدف مقایسه باورهای خودکارآمدی، راهبردهای تنظیم هیجان و تحمل ابهام در دانشآموزان دختر و پسر دارای اضطراب امتحان انجام گرفت. این مطالعه به روش علی-مقایسهای میباشد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر و پسر مقطع راهنمایی شهر اردبیل در سال تحصیلی 92-1391 میباشد. آزمودنیهای پژوهش شامل 150 دانشآموز (75 دختر و 75 پسر) دارای اضطراب امتحان میباشد که به شیوه تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب و در پژوهش شرکت کردند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه اضطراب امتحان، خودکارآمدی، تنظیم هیجان و تحمل ابهام استفاده شد. دادههای بدست آمده نیز با استفاده از تحلیل واریانس چند متغیره MANOVA با استفاده از نرمافزار SPSS18 تحلیل شد. نتایج نشان داد که بین دو گروه از دانشآموزان دختر و پسر دارای اضطراب امتحان تفاوت معنیداری وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد که بین دانشآموزان دختر و پسر دارای اضطراب امتحان در زمینه تنظیم هیجان و تحمل ابهام تفاوت معنیداری وجود دارد. این در حالی است که این تفاوت در خودکارآمدی معنیدار نبود. نتایج نشان میدهد تنظیم هیجان و تحمل ابهام در دانشآموزان دختر دارای اضطراب امتحان بیشتر از پسر میباشد. لذا برای پیشگیری از اضطراب امتحان میتوان راهبردهای تنظیم هیجان را به دانشآموزان دختر یاد داد و با آموزشهای لازم تحمل ابهام را در آنها افزایش داد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
خودکارآمدی، تنظیم هیجان، تحمل ابهام، اضطراب امتحان
عنوان انگلیسی
Comparison of self-efficacy beliefs, emotion regulation strategies and tolerance of ambiguity in male and female students with test anxiety
چکیده انگلیسی مقاله
This study aimed to Comparison of self-efficacy beliefs, emotion regulation strategies and tolerance of ambiguity in male and female students with test anxiety. This study was causal-comparative method. The statistical population of this study includes all male and female students of Ardabil secondary school in the academic year 2012-2013. The participants of the study included 150 students (75 girls and 75 boys) who had an anxiety test, selected randomly in a multi-stage cluster sampling and participated in the study. To collect data, the test anxiety questionnaire, self-efficacy, emotion regulation and tolerance of ambiguity were used. The obtained data were analyzed by MANOVA multivariate analysis of variance using SPSS18 software. The results showed that there is a significant difference between two groups of male and female students with test anxiety. The results also showed that there is a significant difference between male and female students with anxiety tests in the setting of excitement and tolerance of ambiguity. However, this difference was not significant in self-efficacy. The results show that emotional regulation and tolerance of ambiguity in female students have anxiety tests more than boys. Therefore, in order to prevent the test anxiety, it is possible to teach emotional adjustment strategies to female students and increase their ambiguity with necessary training.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
جواد دریادل | javad daryadel
mohaghegh ardebil university
دانشگاه محقق اردبیلی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه محقق اردبیلی (Mohaghegh ardabili university)
نیلوفر شریفی | nilofar sharifi
mohaghegh ardebil university
دانشگاه محقق اردبیلی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه محقق اردبیلی (Mohaghegh ardabili university)
حدیث حیدری راد | hadees heidarirad
mohaghegh ardebil university
دانشگاه محقق اردبیلی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه محقق اردبیلی (Mohaghegh ardabili university)
علیرضا نبی دوست | alireza nabidost
university of alamehtabatabaei
دانشگاه علامه طباطبایی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)
نشانی اینترنتی
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-156-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/869/article-869-566143.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی بالینی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات