این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
Journal of Teaching Language Skills، جلد ۳۶، شماره ۳، صفحات ۱-۳۲

عنوان فارسی استفاده از برنامه FACETS در سنجش مهارت گفتاری: بررسی تأثیر جنسیت مصححان و تست‌شوندگان در ارزشیابی
چکیده فارسی مقاله استفاده از نرم‌افزار چندوجهی راش جهت اندازه‌گیری مهارت گفتاری تست‌شوندگان در برخی از مطالعات قبلی بررسی شده است. با این حال، تحقیقات کمی تاکنون به بررسی تاثیر جنسیت تست‌شوندگان بر عملکرد زبان گفتاری‌شان به ثبت رسیده است. همچنین تحقیقات کمی به بررسی رابطه میان جنسیت مصححان به نمره اعطایی توسط آنها به زبان‌آموزان مرد و زن پرداخته و تحقیقات ناچیزی در راستای میزان سوگیری مصححین نسبت به اقلام مقیاس سنجش انجام شده است. بنابراین، این مطالعه با هدف رسیدگی به کاستی‌های ذکر شده نگاشته شد. در این تحقیق تعداد 20 مصحح زن و مرد مهارت زبان گفتاری 300 تست شونده زن و مرد را مورد ارزیابی قرار دادند. نتایج؛ از یک سو، نشان داد که تفاوت‌های جنسیتی تست‌شوندگان نقش مهمی در تفاوت عملکرد آنها هنگامی که توسط محصصصان همجنس یا مخالف ارزیابی می‌شوند بازی نمی‌کند. از سوی دیگر، یافته تحقیق روشن نمود که میان تفاوت جنسیت مصححان و نمرات اعطاشده به تست‌شوندگان مرد و زن هیچ رابطه معناداری وجود ندارد. یافته‌ها همچنین تصریح کرد که میزان تجربه مصححان تاثیری در میزان سوگیری آنها در نمره‌دهی به تست‌شوندگان در هر جنس ندارد. همچنین نتایج نشان داد که رابطه معناداری میان جنسیت مصححان و میزان سوگیری آنها در هر یک از اقلام مقیاس سنجش در نمره‌دهی وجود ندارد. در نهایت، نتایج نشان داد که نه مصححان مرد و نه زن هیچ تاثیر معناداری در کمک‌رسانی به تست‌شوندگان در ارزیابی مهارت گفتاری نداشته‌اند. نتایج مطالعه نشان می‌دهد که مصححان زن و مرد نمرات نسبتا مشابه به تست‌شوندگان می‌دهند. لذا هیچ مدرکی وجود ندارد که بر اساس آن مصححان مرد یا زن را از ارزیابی به دلیل تفاوت‌های جنسی حذف نمود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سوگیری، مدل چند وجهی راش (MFRM)، مقیاس سنجش، میزان سخت‌گیری،

عنوان انگلیسی The Impact of Raters’ and Test Takers’ Gender on Oral Proficiency Assessment: A Case of Multifaceted Rasch Analysis
چکیده انگلیسی مقاله The application of Multifaceted Rasch Measurement (MFRM) in rating test takers' oral language proficiency has been investigated in some previous studies (e.g., Winke, Gass, & Myford, 2012). However, little research so far has ever documented the effect of test takers' genders on their oral performances and few studies have investigated the relationship between raters' gender differences and the awarded scores to male and female test takers. Thus, this study aimed to address the above-mentioned issues. Twenty English as a Foreign Language (EFL) teachers rated the oral performances of 300 test takers. The outcomes demonstrated that test takers' gender differences did not have any significant role in their performance differences when they were rated by the raters of the same or opposite gender. Besides, there was no significant relationship between raters' gender differences and the scores they awarded to male and female test takers. The findings also reiterated that raters of different genders did not demonstrate bias in rating test takers of the opposite or same gender. Moreover, no significant difference was observed regarding male and female raters' biases towards the rating scale categories. The outcomes of the study showed that both male and female raters assign fairly similar scores to test takers. This suggests no evidence based on which either male or female raters must be excluded from the rating process. The findings imply that there is no need to neutralize the impact of gender for a more valid and reliable assessment.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله هومن بیژنی |
islamic azad university, science and research branch
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)

مونا خبیری |
assistant professor islamic azad university central tehran branch
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)


نشانی اینترنتی http://jtls.shirazu.ac.ir/article_4550_67ca03cdd0fae04c61a35f768f301cd1.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/517/article-517-566312.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده en
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات