این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
Journal of Teaching Language Skills، جلد ۳۶، شماره ۳، صفحات ۵۹-۸۳

عنوان فارسی تاثیر کاهش پیچیدگی واژگانی و ساختاری متون بر خواندن و درک مطلب
چکیده فارسی مقاله تحقیق حاضر تاثیر انواع متفاوت ساده سازی متون (یعنی کاهش پیچیدگی واژگانی و ساختاری متون) را بر روی خواندن و درک مطلب زبان آموزان انگلیسی مورد بررسی قرار داد. شصت زبان آموز مونث سطح متوسط یادگیری زبان از سه کلاس آموزشی در آموزشگاه زبان طبرستان تهران در این تحقیق شرکت کردند. در ابتدا برای همسانسازی گروه های آزمایشی،محققین یک آزمون مهارت کلی زبان (تافل 2003) را از شرکت کنندگان به عمل آوردند. نتایج نشان داد که تفاوت معناداری از نظر مهارت کلی زبان و توانایی خواندن میان سه گروه آزمایشی وجود ندارد. سپس چهار متن از آزمون تافل 2005 ازسه طریق ساده سازی واژگانی، ساده سازی ساختاری و یا ساده سازی واژگانی-ساختاری ساده شدند. متون ساده شده به همراه سوالات خواندن و درک مطلبشان سه شکل پس-آزمون را تشکیل دادند. هر شکل پس-آزمون حاوی متونی بود که از نظر واژگانی، ساختاری و یا واژگانی-ساختاری مورد ساده سازی قرار گرفته بودند. هر گروه آزمایشی یکی از شکلهای پس-آزمون را جواب دادند. نتایج آزمون با استفاده از شیوه آماری آنووا مورد بررسی قرار گرفت و تفاوت معناداری بین گروه ها نشان داده شد. آزمون پست هاک نشان داد که در پس-آزمون گروه آزمایشی ساده سازی واژگانی-ساختاری به طور معناداری از گروه آزمایشی ساده سازی واژگانی و همچنین به طور قابل مشاهده ای از گروه آزمایشی ساده سازی ساختاری بهتر عمل کرده بود. تفاوت معناداری بین گروه آزمایشی ساده سازی واژگانی و گروه ساده سازی ساختاری وجود نداشت، هرچند دومی بهتر عمل کرده بود. نتایج تحقیق می تواند برای معلمین زبان، تهیه کنندگان مطالب درسی و محققین مفید باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The effect of reducing lexical and syntactic complexity of texts on reading comprehension
چکیده انگلیسی مقاله The present study investigated the effect of different types of text simplification (i.e., reducing lexical and syntactic complexity of texts) on reading comprehension of EFL (English as a Foreign Language) learners. Sixty female intermediate EFL learners from three intact classes in Tabarestan Language Institute in Tehran participated in the study. The intact classes were assigned to three experimental groups and to homogenize the groups, the researchers administered a general proficiency test (TOEFL, 2003) to the participants. The results revealed no significant difference among the groups in general proficiency and reading ability. Then four reading comprehension texts from TOEFL test (2005) were simplified through lexical simplification, syntactic simplification or lexical-syntactic simplification techniques. The simplified texts, along with their reading comprehension (RC) questions, formed the three versions of the post-test, each version containing either lexically, syntactically or lexical-syntactically simplified texts. Each group took one version of the post-test. The scores were analyzed through one-way ANOVA and the results revealed a significant difference among the groups. The post hoc test indicated that lexical-syntactic simplification group significantly outperformed the lexical simplification group and performed considerably better than the syntactic simplification group. There was no significant difference between the lexical and syntactic simplification groups, although the latter performed better. The results can benefit language teachers, materials developers and researchers.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله mahmood safari |
english translation department, humanities faculty, hazrat masoumeh university, qom, iran

مانا محقق منتظری | mohaghegh montazeri
azad university, qom branch


نشانی اینترنتی http://jtls.shirazu.ac.ir/article_4440_d3ab121bb7c2dc5fb5390da8309875c9.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/517/article-517-566314.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده en
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات