این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
کتابداری و اطلاع رسانی
، جلد ۲۰، شماره ۴ (پیاپی ۸۰)، صفحات ۳۰-۵۵
عنوان فارسی
نقش کتابداران، خدمات اطلاعرسانی و میزان سواد اطلاعاتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه فردوسی مشهد در کاهش اضطراب اطلاعیابی آنان
چکیده فارسی مقاله
هدف: مقاله با هدف بررسی نقش کتابداران، خدمات اطلاعرسانی و میزان سواد اطلاعاتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه فردوسی مشهد در کاهش اضطراب اطلاعیابی آنان نوشته شده است. روش: پژوهش حاضر از نوع کاربردی است و به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه فردوسی مشهد بود. حجم کل جامعۀ آماری شامل12260 نفر متشکل از 8100 نفر کارشناسی ارشد و 4160 نفر دکتری بود. از این تعداد، 236 نفر از دانشجویان به روش نمونهگیری طبقهای غیرنسبتی بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار سنجش پرسشنامه بود. دادهها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی و نرم افزار اس پی اس اس تجزیه و تحلیل گردید. یافتهها: میزان اضطراب اطلاعیابی دانشجویان در حد متوسط بود. همچنین وضعیت سواد اطلاعاتی دانشجویان، پایینتر از حد مطلوب بود. از سوی دیگر، میزان استفاده دانشجویان از خدمات اطلاعرسانی در سطح متوسط قرار داشت. بین میزان سواد اطلاعاتی و میزان اضطراب اطلاعیابی آنان رابطه معناداری وجود داشت. یافتهها نشان داد نقش کتابداران در کاهش اضطراب اطلاعیابی دانشجویان تحصیلات تکمیلی در سطح متوسط قرار دارد. همچنین شرکت در کارگاههای آموزشی نتوانسته تأثیری در میزان اضطراب اطلاعیابی دانشجویان داشته باشد. بین نمره دانشجویان به مهارتهای ارتباطی کتابداران و میزان اضطراب اطلاعیابی آنان، رابطه معنادار مثبتی وجود داشت. بین میزان استفاده از خدمات اطلاعرسانی و میان اضطراب اطلاعیابی دانشجویان تحصیلات تکمیلی رابطه معنادار مثبتی برقرار بود. یافتهها نشان داد بین میانگین نمرههای اضطراب اطلاعیابی دانشجویان و متغیر جنسیت و حوزه تحصیلی تفاوت معناداری وجود ندارد، در حالی که این تفاوت در مقطع تحصیلی مشاهده شد. در ادامه، تفاوت معناداری بین میانگین نمرههای سواد اطلاعاتی و متغیرهای جنسیت، حوزه تحصیلی و مقطع تحصیلی مشاهده نشد. اصالت/ارزش: شناخت برخی از عوامل مختلف که میتواند فرایند اطلاعیابی افراد را تحت تأتیر قرار دهد تا جایی که آنان را دچار اضطراب کند، ضروری به نظر میرسد. نتایج این پژوهش با تأکید بر نقش کتابداران، میزان استفاده از خدمات اطلاعرسانی و سواد اطلاعاتی جامعه مورد پژوهش میتواند مورد توجه کتابداران و مسئولان دانشگاهی قرار بگیرد تا جایی که علاوه بر شناخت عؤامل تأثیرگذار، گامهایی در جهت رفع آن برداشته شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محسن نوکاریزی |
دانشیار گروه علم اطلاعات ودانش شناسی دانشگاه فردوسی مشهد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)
زهرا کاشی |
علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)
اعظم صنعت جو |
استادیار گروه علم اطلاعات ودانش شناسی دانشگاه فردوسی مشهد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)
نشانی اینترنتی
http://lis.aqr-libjournal.ir/article_53329_d5c083cd08e7b0de1e541d93d9d7ed6b.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1524/article-1524-566396.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات