این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
دانش حسابداری، جلد ۸، شماره ۴، صفحات ۷-۳۵

عنوان فارسی نقش تمایلات رفتاری (احساسات و هیجانات) سرمایه‌گذاران در ارزش‎گذاری شرکت
چکیده فارسی مقاله هدف: هدف این نوشتار بررسی تأثیر احساسات و تمایلات رفتاری سرمایه‌گذاران بر قیمت‌گذاری دارایی‌های سرمایه‌ای می‌باشد. بدین منظور، از مدل سه عاملی فاما و فرنچ تعدیل شده بر اساس شاخص‌های ارزیابی احساسات سرمایه‌گذار استفاده گردیده است. روش: این مطالعه بر اساس اطلاعات منتشره از سوی شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، در بازه زمانی سال‌های 1389 تا 1394 با نمونه انتخابی شامل 141 شرکت انجام پذیرفته است. آزمون فرضیه‌های پژوهش با استفاده از مدل‌های میانگین متحرک خود همبسته یکپارچه (ARIMA) و رگرسیون خطی تعمیم یافته (EGLS) انجام پذیرفته است.یافته‌ها: نتایج آزمون فرضیه‌ها حاکی از افزایش توضیح دهندگی مدل قیمت‌گذاری دارایی‌های سرمایه‌ای با افزودن شاخص‌های احساسات می‌باشد. شاخص‌های احساسات سرمایه‌گذار مورد استفاده در این پژوهش شامل گردش مالی سهام در بازار، نسبت روزهای دارای روند صعودی به روزهای دارای روند نزولی قیمت سهام و نسبت صرف سود تقسیمی سهام می‌باشد. شاخص ‌اول و دوم احساسات سرمایه‌گذار رابطه مثبت و معناداری با بازده پرتفوی‌های سهام داشته و در خصوص شاخص سوم رابطه معناداری در مدل مشاهده نگردید، ضمن آنکه، احساسات مثبت نسبت به احساسات منفی دارای تأثیر متمایز در قیمت گذاری دارایی‌ها می‌باشند. همچنین، شاخص‌های اول و دوم احساسات بر روی عامل بازار مدل فاما و فرنچ، هر سه شاخص احساسات بر روی عامل اندازه شرکت در مدل فاما فرنچ و همچنین شاخص‌های دوم و سوم احساسات بر روی عامل نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار مدل فاما و فرنچ تأثیر گذار می‌باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The role of behavioral tendencies (sentiment) of investors in valuation of the company
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of this article is to examine the impact of sentiments and behavioral tendencies of investors on pricing of capital assets. For this purpose, the adjusted three-factor model of Fama and French has been used based on the evaluation criteria for emotions of the investor. This study has been done based on the information released by listed companies in Tehran Stock Exchange, in the period between 1389 and 1394, with the selected sample consisting of 141 companies.Results of testing hypothesis show an increase in the explanatory factor of pricing model of capital assets as well as each of its components by adding emotion indexes. Investor emotions indices used in this study includes financial turnover of shares in the market, ratio of days with uptrend to days with downtrend of the stock price and the ratio of spending stock dividend profit. The first and second indicators of investor emotions has a positive and significant relationship with the returns of stock portfolios and regarding the third index, no significant relationship was observed in the model; while, positive emotions compared to negative emotions have a distinct impact on asset pricing. Also, the first and second indicators of emotions impact the market factor of Fama and French model, all three indicators of emotions impact the factor of size of the company in Fama and French model and also the second and third indicators of emotions impact the factor of ratio of book value to market value of Fama and French model.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله دکتر بهزاد کاردان |
استادیار گروه حسابداری، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)

دکتر محمدحسین ودیعی | mohammad hossein
دانشیار گروه حسابداری، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)

محمدحسین ذوالفقارآرانی | mohammad hossein
دانشجوی دکتری حسابداری، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)


نشانی اینترنتی http://jak.uk.ac.ir/article_1859_227bedfbfb09af55691349a0beb14edf.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/796/article-796-567349.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات