این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی، جلد ۷، شماره ۲۰، صفحات ۷-۳۲

عنوان فارسی عوامل تسهیل‌بخش: پیش‌بین سطوح نهادینه‌سازی ارزشیابی توصیفی
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر با هدف بررسی پیش­بینی اثربخشی عوامل تسهیل­بخش ‌بر نهادینه شدن ارزشیابی توصیفی انجام گرفت. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری شامل همه معلمان مقطع ابتدایی نواحی مختلف شهر مشهد بود. نمونه پژوهش با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای 282 نفر تعیین شد. در این مطالعه از دو پرسشنامه محقق­ساخته 57 سؤالی بر اساس 8 مؤلفه تسهیل­بخش ایلای و ساری (1999) و پرسشنامه 23 سؤالی برگرفته از چک‌لیست نهادینه‌سازی هال و هورد (2015) استفاده شد. سپس داده‌ها با استفاده از نرم­افزار SPSS21 تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان دادبیشتر معلمان از ارزشیابی سنتی راضی بودند. از نظر آنها شرایط تسهیل‌بخش ارزشیابی توصیفی مهیا نشده است و بیشتر معلمان در سطح سوم نهادینه‌سازی قرار دارند. یافته دیگر نشان داد که 10 درصد از تغییرات متغیر ملاک از طریق متغیرهای پیش‌بین قابل تبیین است و نتایج ضرایب رگرسیون نیز نشان داد متغیرهای وجود دانش و مهارت‌ها و تعهد نقش قابل‌توجهی در پیش‌بینی نهادینه‌سازی ارزشیابی دارند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ارزشیابی توصیفی، عوامل تسهیل‌بخش، نهادینه‌سازی،

عنوان انگلیسی Facilitator factors: Predicting the levels of institutionalization of descriptive evaluation
چکیده انگلیسی مقاله The present study aimed to examine the prediction of the effectiveness of facilitating factors in institutionalization of descriptive evaluation. The correlation method was used for the descriptive study, and the statistical population included all the elementary teachers of Mashhad districts: 282 teachers were chosen using multi-stage cluster sampling. A researcher-made questionnaire consisting of 57 questions according to 8 facilitating factors presented by Ely and Surry States was used to collect data related to facilitating factors. Another researcher-made questionnaire consisting of 23 questions according to Hall and Hord's 'institutionalization checklist' was used to collect data related to institutionalization levels. Following the data collection procedure, data were analyzed using SPSS21 software, the results of which indicated that 1) the majority of teachers were satisfied with the traditional evaluation; in their opinion, facilitating conditions of descriptive evaluation were inadequate for implementation of descriptive evaluation; 2) most teachers are located on three institutionalization levels and there is no significant meaning between the mean scores of facilitating factors according to four levels of institutionalization, i.e., levels one, two, three and four; 3) 10% of criterion variance through predictor variables can be established and 4) the result of the regression coefficients showed that the variables including knowledge, skills and commitment have a significant role in prediction of institutionalization of evaluation.    
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله غلامعلی سیفی |
مدرس- دانشگاه فرهنگیان و آموزش و پرورش
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فرهنگیان (Farhangian university)

مرتضی کرمی |
دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه فردوسی مشهد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)

حسین جعفری ثانی | jafari sani
دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه فردوسی مشهد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)


نشانی اینترنتی http://jresearch.sanjesh.org/article_30024_2281063c9e9b96fb2f9f1ec423e7e644.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1117/article-1117-567539.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات