این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی
، جلد ۷، شماره ۲۰، صفحات ۳۳-۵۵
عنوان فارسی
بازنمایی تجارب زیسته دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته علوم تربیتی در ارتباط با پدیده تغییر رشته (مطالعهای پدیدارشناسی)
چکیده فارسی مقاله
در این پژوهش، تجربه زیسته دانشجویانی که تغییر رشته دادهاند و در دوره کارشناسی ارشد به رشته علوم تربیتی (گرایشهای مختلف) وارد شدهاند، بررسی شده است. پژوهش در چهارچوب رویکرد کیفی و به روش پدیدارشناسی، اجرا و از مصاحبه نیمه ساختاریافته برای گردآوری دادهها استفاده شده است. جامعه پژوهش شامل همه دانشجویانی است که پدیده تغییر رشته را تجربه کرده و در دانشگاه بوعلی همدان در رشته علوم تربیتی تحصیل میکنند. نمونه پژوهش شامل 8 نفر از دانشجویان مذکور است که بر اساس منطق نمونهگیری در پژوهش پدیدارشناسی بهصورت هدفمند و قاعده اشباع تعیین انتخاب شد. بر اساس یافتهها 12 مقوله جزئی از اطلاعات ارائه شده توسط مشارکتکنندگان استخراج شد که در تصمیم آنها برای تغییر رشته تحصیلی نقش داشته است. این زیرمقولهها، در سه مقوله کلی شامل: عوامل اقتصادی، ویژگیهای رشته قبلی و فعلی و علایق و ویژگیهای فردی، طبقهبندی شد. درمجموع، نتایج نشان داد که دانشجویان از انتخاب خود و ورود به رشته علوم تربیتی نسبتاً راضی بودهاند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تغییر رشته، دانشجویان، رشته علوم تربیتی،
عنوان انگلیسی
Represent of the lived experience of postgraduate students of education with respect to the change of major; a phenomenological study
چکیده انگلیسی مقاله
This study explores the lived experience of students who have changed their prior major and entrance to the postgraduate of educational science (different orientation). The research methodology was based on qualitative approach and phenomenological method and open interviews were used to collect data. The study population included all students who have experienced the change of major phenomenon (follow major) and are studying in educational science at Bu-Ali Hamadan University. Targeted sampling and saturation rule were used and 8 students selected as a sample. According to the findings 12 partial categories were extracted from the information provided by the participants that involved in the decision making of them to change the major. These categories generally can be classified in three factors including: economic factors, the characteristics of previous and current major, and the interests and personal characteristics. As well as students have used of various sources to learn about science education: students and professors of education, books, magazines, universities, educational institutions, and others. In general the results showed that students were satisfied from their choice to enter the major of education.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
change, Students, science education major
نویسندگان مقاله
یحیی معروفی |
دانشیار گروه مطالعات برنامه درسی دانشگاه بوعلی سینا همدان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه بوعلی سینا (Bu ali sina university)
موسی آداک |
دانشجوی دکتری رشته مطالعات برنامه درسی دانشگاه بوعلی سینا همدان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه بوعلی سینا (Bu ali sina university)
نشانی اینترنتی
http://jresearch.sanjesh.org/article_30025_d59fe1ccc19f9864813bcd58085db810.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1117/article-1117-567540.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات