این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 2 دی 1404
هنرهای نمایشی و موسیقی
، جلد ۲۳، شماره ۱، صفحات ۳۵-۴۶
عنوان فارسی
مطالعۀ تطبیقی و چگونگی فرایند تبدیل میزانسن نمایش رادیویی باینورال به سورند با رویکرد فنی
چکیده فارسی مقاله
نمایش رادیویی رسانهای است که از دیرباز شکل سنتی آن مورد توجه عموم بوده، اما کمتر توانسته خود را با سیستمهای فنی مدرن همگام کند. یکی از راههایی که از طریق آن میتوان نمایش رادیویی را با سیستمهای مدرن همگام کرد تولید نمایش رادیویی در فضای سهبُعدی است. صدای سهبُعدی از منظر فنی انواع گوناگونی دارد؛ رایجترین تکنیک آن در دنیا تکنیک باینورال است؛ درحالیکه تنها تکنیک رایج در ایران تکنیک شبه سهبُعدی سورَند است. هدف از این مطالعه استفاده از محتوای نمایش رادیویی باینورال برای سیستم سورند است تا بدین ترتیب نمایشی را که از نظر زیباییشناختی برای سیستم سهبُعدی طراحی شده در یک سیستم شبهسهبُعدی پخش کرد؛ گفتنی است، با توجه به محدودیتهای فنی این سیستم نسبت به باینورال، باید میزانسن آن به میزانسن سورند تبدیل شود. این مطالعه پژوهشی نظری است و با روش استنتاجی؛ بدینطریق که نخست ویژگیهای سیستم باینورال و سورند مطرح و سپس، با مطالعه یک نمونه، شیوههای تبدیل آن بررسی میشود. از مهمترین دستاوردهای این بررسی این است که، برای تبدیل میزانسن باینورال به سورند، باید از ارائه مکان دقیق ابژههای شنیداری صرفنظر کرد و آن را پیرامون مخاطب با مکانی تقریبی برد و نقش ارتفاع را در آن نادیده گرفت.
کلیدواژههای فارسی مقاله
باینورال، سورند، میزانسن، نمایش رادیویی سهبُعدی،
عنوان انگلیسی
A Comparative Study of Binaural and Surround Radio Drama’s Mise-en-scène and the Means of Converting One to Another with Technical Approach
چکیده انگلیسی مقاله
Three-dimensional radio dramas can be divided into several categories with regards to recording and reproducing techniques. Nevertheless, in all of these systems the audience is surrounded by the reproduced sounds. In these systems, the audience is located at the center of an imaginary sphere and audio objects are located with coordinates (x, y, z) with regard to the center of the sphere. The difference in reproducing three-dimensional sound lies in how to cover this imaginary sphere. The most popular 3D technique is the binaural technique and one of pseudo-3D techniques is the surround technique. In this paper, we first introduce the properties of binaural and surround systems and then will discuss their transformation techniques using an example. The binaural system is a system based on using headphones which has some distinguishable properties including a very realistic sound image and using only two channels to reproduce 3D sound images. But this system has some troubles; first, distinguishing between the front and the back of the audience due to front-back confusion; and secondly, it is not compatible with other audio reproducing systems. In the surround system on the other hand, which is based on using speakers, the sound image would not be reproduced with as much details as in the binaural system, but it is compatible with lower order systems. Knowing the methods of converting the binaural mise-en-scène to the surround mise-en-scène and vice versa, makes way for audience-centered 3D drama regardless of the reproducing system. The sound image in the binaural system is an imaginary sphere with the audience at its center and surrounding them, while in the surround system it is a cross section of such a sphere. The mise-en-scène in the binaural system consists of a spiral based on zooming movements in the right and left ear of the audience and spiral movements in a particular point around him. It gives its place to a surrounding mise-en-scène where the exact location of the image shaping is not clear. Furthermore, in the surround system the role of height is ignored. In the binaural system, reproducing radio drama does not depend on the system in which it is reproduced, while in the surround system, it can cause the perspective to lose its realism due to the changes in the spatial scales of the place where is being reproduced. Overall, due to the mentioned differences between these two systems, first the role of height should be removed in converting the mise-en-scène from binaural to surround. The conversion would be a little more difficult should the height have a dramatic role in the drama. In such cases, imagining the correct height should be left to the audience imagination, or the story should not be considered for a radio drama in the first place. In addition, the mise-en-scène should be moved from the points near the audience to some points more far away from them and exact mise-en-scènes should be replaced with mise-en-scène regions. Studying such technical changes leads us to studying aesthetic changes
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
3D Radio Drama, Binaural, Surround, Mise-en-Scène
نویسندگان مقاله
هدی فلاح |
کارشناس ارشد نویسندگی رادیو، دانشگاه صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه صدا و سیما (Iran broadcasting university)
شهرام گیل آبادی | gill abadi
استادیار دانشگاه صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه صدا و سیما (Iran broadcasting university)
حمیدرضا افشار |
استادیار دانشگاه هنر تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه هنر تهران (Art university of tehran)
نشانی اینترنتی
https://jfadram.ut.ac.ir/article_64886_1f9862bddef2089dcf1789db5fc1ee6f.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1304/article-1304-567723.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات