این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله پزشکی ارومیه، جلد ۲۸، شماره ۱۰، صفحات ۶۴۷-۶۵۸

عنوان فارسی تعیین اثربخشی نوروفیدبک در کاهش اضطراب و شدت علائم بیماران با سندرم روده تحریک پذیر (IBS)
چکیده فارسی مقاله پیش‌زمینه و هدف: سندرم روده تحریک‌پذیر، یک اختلال عملکردی دستگاه گوارش است که عوامل روان‌شناختی ازجمله اضطراب، در تحریک و تشدید آن نقش بسزایی دارند. پژوهش حاضر باهدف تعیین اثربخشی نوروفیدبک به‌عنوان درمانی روان‌شناختی، در کاهش اضطراب و شدت علائم بیماران با سندرم روده تحریک‌پذیر، انجام شد. مواد و روش‌ کار: این پژوهش از نوع شبه آزمایشی (پیش‌آزمون - پس‌آزمون با گروه کنترل) بود. جامعه‌ی آماری پژوهش حاضر شامل تمامی زنانی می‌باشد که به دلیل مشکلات گوارشی به مراکز درمانی شهر تهران رجوع کرده و توسط پزشک فوق تخصص گوارش و بر اساس معیارهای Rome III، تشخیص سندرم روده تحریک‌پذیر را دریافت نمودند. بدین منظور، 30 زن مبتلا به سندرم روده تحریک‌پذیر مراجعه‌کننده به یک کلینیک فوق تخصصی گوارش به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و به‌طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 15 نفر) قرار گرفتند. گـروه آزمـایش بـه مـدت 20 جلسه‌ی 45 دقیقه‌ای، 2 روز در هفتـه، تحت درمان نوروفیدبک قرار گرفت و گروه کنترل در لیسـت انتظار باقی ماند. هر دو گـروه در شرایط پیش‌آزمون و پس‌آزمون بـا پرسشنامه اضطراب صفت-حالت اسپیلبرگر (STAI-Y) و شاخص شدت علائم سندرم روده تحریک‌پذیر (IBSSI) ارزیابی شدند و خط پایـه امـواج مغـزی آن‌ها ثبت گردید. تحلیل داده‌ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیره (MANCOVA)، انجام گرفت. یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که نوروفیدبک منجر به کاهش شدت علائم سندرم روده تحریک‌پذیر شده است (01/0p<). همچنین، نوروفیدبک در کاهش اضطراب حالت (01/0p<) و صفت (05/0p<) و افزایش دامنه امواج مغزی آلفا (01/0p<)، مؤثر واقع شد. بحث و نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد که نوروفیدبک بر بهبود اضطراب و شدت علائم سندرم روده تحریک‌پذیر مؤثر بوده و روشی مناسب با عوارض جانبی بسیار محدود و تأثیر درمانی بلندمدت برای این بیماران است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Investigating the Effect of Neurofeedback in Decreasing Anxiety and Symptom Severity of Patients with Irritable Bowel Syndrome (IBS)
چکیده انگلیسی مقاله Background & Aims: Irritable bowel syndrome (IBS) is a functional gastrointestinal disorder that can be stimulated and intensified by psychological factors such as anxiety. The present research aimed at determining the effect of neurofeedback as a psychological treatment technique in decreasing anxiety and symptom severity of patients with IBS. Materials & Methods: This research was a quasi-experimental study (pretest-posttest, with control group). Statistical population of the present research included all women who attended health centers in Tehran due to gastrointestinal disorders and were diagnosed by gastroenterologist as having IBS based on Rome III criteria. Thirty women with IBS attending a gastroenterology clinic were selected by way of convenience sampling method and were put randomly into two experimental and control groups (each 15). The experimental group underwent neurofeedback treatment in 20 sessions of 45 minutes, 2 days each week, and the control group remained in the waiting list. Both groups were examined by Speilberger State–Trait Anxiety Inventory (STAI) and IBS Severity Index (IBSSI), and their brain wave baselines were registered. The data were analyzed using multivariate analysis of covariance (MANCOVA). Results: Findings showed that neurofeedback treatment has significantly resulted in a decrease in symptom severity of patients with IBS (p< 0/01). Also, neurofeedback has been influential in decreasing state anxiety (p< 0/01) and trait anxiety (p< 0/05) and increasing Alpha brain waves amplitude (p< 0/01). Conclusion: Results showed that neurofeedback is influential in improving anxiety and symptom severity of IBS and it is a proper treatment method for IBS patients with very limited side effect and long-term treatment effect.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سحر خوش سرور | sahar khoshsorour
islamic azad university, tehran science and research branch
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)


نشانی اینترنتی http://umj.umsu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3489-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/27/article-27-568099.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی(توصیفی- تحلیلی)
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات