این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 20 آذر 1404
مجله پژوهش پرستاری ایران
، جلد ۱۲، شماره ۶، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
تأثیر عوامل انگیزشی بر ماندگاری و وفاداری شغلی پرستاران بیمارستانی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: نیروی انسانی مؤثر عــامل اصلـی تـداوم، موفقیـت و تحقــق اهــداف ســازمانها اســت و در ادبیات مدیریت، همواره تأکید میشود کـه نـرخ تـرک خدمت بالا، نشانگر عملکرد نامطلوب مدیریت سازمان در حفظ و نگهداری نیـروی انـسانی میباشد. هدف از این تحقیق تعیین تأثیر عوامل انگیزشی بر ماندگاری و وفاداری پرستاران بود. روش کار: این تحقیق بر اساس روش تحقیق از نوع توصیفی-پیمایشی و براساس هدف، از نوع کاربردی است. جامعه آماری در این تحقیق، از 800 پرستار بیمارستان میلاد، 260 نفر طبق جدول مورگان به روش نمونه گیری تصادفی سیستماتیک انتخاب شدند. در این تحقیق از پرسشنامه 68 سوالی محقق ساخته استفاده شد و روایی محتوایی پرسشنامه با استفاده از نظر اساتید و متخصصین به دست آمد؛ و جهت بررسی پایایی از روش آلفای کرونباخ استفاده شد که میزان آن برای عوامل انگیزشی، وفاداری و ماندگاری به ترتیب 797/0، 745/0 و 782/0 بدست آمد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها ابتدا، آزمون کولومو گراف- اسمیرنوف (k-s)، برای تعیین نرمال یا غیر نرمال بودن توزیع مورد استفاده قرار گرفت سپس از آزمون رگرسیون جهت تعیین تأثیر با نرم افزار SPSS نسخه 22 استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد عوامل انگیزشی بر ماندگاری با ضریب همبستگی (759.) و بر وفاداری (795/0) و مؤلفهها به ترتیب اولویت عوامل شغلی بر ماندگاری (778/0)، عوامل فردی بر ماندگاری (750/0)، عوامل سازمانی بر ماندگاری (529/0) و همچنین عوامل سازمانی بر وفاداری (790/0)، عوامل فردی بر وفاداری (706/0) و عوامل شغلی بر وفاداری (583/0) تأثیر دارد. نتیجه گیری: براساس یافتهها، بین عوامل انگیزشی (عوامل شغلی، عوامل سازمانی، عوامل فردی) و ماندگاری و وفاداری پرستاران بیمارستان ارتباط معناداری وجود دارد و توصیه میشود مدیران بیمارستان ساز و کارهای لازم در جهت بهبود عوامل شغلی از جمله تنوع مهارت، هویت شغل، اهمیت شغل، استقلال و بازخورد برای افزایش ماندگاری پرستاران بیمارستان فراهم نمایند و برای افزایش وفاداری پرستاران، عوامل سازمانی همچون شرایط محیطی، پاداشها و حمایتهای نظارتی را مورد توجه قرار دهند و بر این اساس لازم است تا عوامل انگیزشی را در سیاستگذاری های کلان مرتبط با پرستاران لحاظ شود تا در افزایش ماندگاری و وفاداری پرستاران در راستای تحقق اهداف بیمارستان مؤثر باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Impact of Motivational Factors on Nurses' Job Retention and Loyalty to the Hospital
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Effective human force is a major factor in continuity, success, and realization of organizations' goals and it is always found in the literature on management. Furthermore, high service leave rate is an indicator of undesired function of organization's management in keeping the human force. The aim of this research was to determine the effect of the number of motivational factors on retention and loyalty of nurses. Methods: This research was a descriptive survey and an applied reseach in accordance with the objectives. Among 800 nurses at Milad Hospital, 260 nurses were selected through systematic random sampling, according to the Morgan table. A 68-item researcher-made questionnaire was used in this research and its content validity was obtained by gathering the opinion of professors and specialists and its reliability was examined via Cronbach's Alpha, which was 0.797, 0.745, and 0.782 respectively for motivational, loyalty, and retention factors. At first, the Kolmogorov Smirnov test (K-S) was used for determining the normal distribution of data, and the regression test was used for determining the effect by SPSS Version 22. Results: The results showed that motivational factors were effective on retention with a correlation coefficient of 0.759, and on loyalty with a coefficient of 0.795. Priority of occupational factors on retention was 0.778 while priority of individual factors on retention was 0.750. The priority of organizational factors on retention was 0.529, organizational factors on loyalty was 0.790, individual factors on loyalty was 0.709, and occupational factors on loyalty was 0.583. Conclusions: According to results, there was a relationship between motivational factors (occupational, organizational, and individual factors) and retention and loyalty of nurses. It is recommended for the managers of hospitals to provide the required mechanism for improving occupational factors, such as diversity of skills, job identity, independence and feedback for increasing the retention of nurses of the hospital and consider organizational factors, such as environmental conditions, rewards, and supervision supports for increasing nurses' loyalty. In this regard, hospitals should consider motivational factors in macro policy-making related to nurses to be effective in increasing the retention and loyalty of nurses along with realization of the goals of hospitals.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
فریبا شکری نقرلو | fariba shokri nagharloo
electronic branch, islamic azad university, tehran, iran
دانشگاه آزاد اسلامی واحد الکترونیکی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)
علیرضا سلوکدار | alireza soloukdar
central tehran branch, islamic azad university, tehran, iran
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز (Islamic azad university of tehran central)
نشانی اینترنتی
http://ijnr.ir/browse.php?a_code=A-10-3841-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
علوم رفتاری و روانی(روانشناسی، مددکاری و...)
نوع مقاله منتشر شده
مدیریت پرستاری
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات