این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله پژوهش پرستاری ایران، جلد ۱۲، شماره ۶، صفحات ۵۱-۵۶

عنوان فارسی اثربخشی آموزش خویشتن‌داری جنسی بر رضایت از زندگی و شادکامی در دانشجویان پسر
چکیده فارسی مقاله مقدمه: غریزه جنسی از مهم‌ترین ابعاد وجودی انسان است و شخصیت فردی افراد، عمدتاً تحت تأثیر همین غریزه شکل می‌گیرد. بر مبنای غریزه جنسی است که نسل بشر حفظ شده و افراد پیوند نسبی و خویشاوندی پیدا می‌کنند. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش خویشتن‌داری جنسی بر رضایت از زندگی و شادکامی در دانشجویان پسر انجام گرفت. روش کار: این پژوهش نیمه تجربی با طرح پیش آزمون– پس آزمون با گروه کنترل در سال تحصیلی 93-92 انجام شد. جامعهآماری کلیه دانشجویان پسر دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی بودند که با نمونه گیری داوطلبانه 30 نفر به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند و در دو گروه 15 نفره آزمایش و کنترل تخصیص یافتند و گروه آزمایش براساس برنامه آموزشی خویشتن‌داری جنسی 8 جلسه 90 دقیقه‌ای آموزش دیدند. به منظور جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه خویشتن داری جنسی با پایایی 93/0 و روایی 63/0، پرسشنامه رضایت از زندگی داینر با پایایی 87/0 و روایی 82/0 و پرسشنامه شادکامی آکسفورد با پایایی 90/0 استفاده گردید. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها آزمون‌های تحلیل کوواریانس و کولموگروف اسمیرنف به کار گرفته شد. از نرم‌افزار آماری SPSS نسخه 16 نیز برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها استفاده شده است. همچنین سطح معنی داری (05/0 < P) در نظر گرفته شد. یافته‌ها: نتایج مطالعه نشان می‌دهد میانگین نمرات شادکامی در طول زمان به طور معنی داری تغییر کرده است (001/0 > P) و تآثیر مداخله بر رضایت از زناشویی نیز معنی دار شده است (001/0 > P). به عبارتی میانگین نمرات شادکامی و رضایت از زناشویی در گروه آزمایش پس از آموزش بالاتر از گروه کنترل بود. نتیجه گیری: با توجه به نتایج به دست آمده، توصیه می‌شود مشاوران و روان درمانگران برای ارتقای رضایت از زندگی و شادکامی مراجعه کنندگان از آموزش خویشتن داری جنسی استفاده کنند. که آموزش خویشتن داری جنسی می‌تواند در افزایش میانگین نمرات رضایت از زندگی و شادکامی دانشجویان مؤثر باشد.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله رضایت از زندگی، شادکامی، آموزش خویشتن داری جنسی

عنوان انگلیسی The Effect of Teaching Sexual Abstinence on Life Satisfaction and Happiness
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Sexual instinct is one of the most important aspects of human existence and the character of an individual is largely influenced by this instinct. Sexual instinct protects the human race and relative and kinship ties. This study aimed at evaluating the effect of sexual self-efficacy training on life satisfaction and happiness. Methods: This quasi-experimental study was conducted with pretest-posttest design with a control group during the academic year of 2013 to 2014. The study population was all male students of Allameh Tabataba'i University School of Psychology and Educational Sciences. Thirty volunteers were selected as the sample and assigned to two groups of 15 experimental and control groups. The experimental group was trained during eight 90-minute sessions based on a self-directed sexual education program. For data collection, the sexual restraint questionnaire with a reliability of 0.93 and a reliability of 0.86, the life satisfaction questionnaire with a reliability of 0.87 and a validity of 0.82, and Oxford Happiness Questionnaire with a reliability of 90% were used. Data were analyzed by covariance analysis and Kolmogorov-Smirnov tests. The SPSS version 16 software was used to analyze the data. Also, P values of < 0.05 were considered significant. Results: The results of the study show that the average happiness scores changed significantly over time (P < 0.001), and the effect of intervention on marital satisfaction was also significant (P < 0.001). In other words, mean scores of happiness and marital satisfaction in the experimental group after training was higher than the control group. Conclusions: Based on the results, it is recommended for counselors and psychotherapists to use sexual self-esteem education to improve their satisfaction with life and happiness.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله life satisfaction, happiness, teaching sexual abstinence.

نویسندگان مقاله سید ولی کاظمی رضایی | seyed vali kazemi rezai
islamic azad university, kermanshah branch, kermanshah, iran
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرمانشاه، کرمانشاه، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه (Islamic azad university of kermanshah)

جعفر حسنی | jafar hasani
kharazmi university, tehran, iran
دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)

سجاد همتی | sajjad hemmati
allameh tabatabaie university, tehran, iran
دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)

سیدعلی کاظمی رضایی | seyed ali kazemi rezai
kharazmi university, tehran, iran
دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)


نشانی اینترنتی http://ijnr.ir/browse.php?a_code=A-10-4045-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/74/article-74-568386.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده علوم رفتاری و روانی(روانشناسی، مددکاری و...)
نوع مقاله منتشر شده روانپرستاری و پرستاری بهداشت روانی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات