این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 29 آذر 1404
امداد و نجات
، جلد ۸، شماره ۴، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
ارائه الگو برای توسعه مراکز علمی کاربردی جمعیت هلالاحمر با رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: مؤسسه و مراکز علمیکاربردی هلالاحمر برای آمادگی در مواجهه با عدم قطعیتهای تأثیرگذار در زمینهحوادث و سوانح کشور، باید الگویی برای توسعه سرلوحه خود قراردهند از اینرو هدف این مقاله ارائه الگوی توسعه آنها میباشد. روش: پژوهش حاضر آمیخته، توصیفیوکاربردی است. در بخشکیفی پژوهش (بخش اول)، 24نفر از نخبگانعلمیکاربردی و آیندهنگاری و توسعه آموزش عالی به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند و با آنها مصاحبه شد، الگوی اولیه توسعه از مصاحبهها حاصل شد. ابزار پرسشنامه با 84 گویه برای اعتبارسنجی الگو تهیه شد. آلفای کرونباخ تمامی مؤلفهها بالاتر از 7/0 شد که بیانگر هماهنگی درونی گویهها و پایایی قابلقبول پرسشنامه بود. جامعهآماری بخش کمی پژوهش (بخش دوم) 2071 نفر بود که 325 نفر بر اساس جدول مورگان و به وسیله نمونه گیری تصادفی طبقهای از میان رؤسای مراکز علمی کاربردی هلالاحمر استانها (به نسبت مدرسان هر مرکز)، مدیران گروه و اعضای هیأت علمی و اساتید مدعو مؤسسه انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل داده ها با رویکرد تحلیل عاملی تأییدی با کاربرد نرم افزار لیزرل انجام گرفت. یافتهها: نتایج نشانداد که بار عاملی استاندارد برای سنجش قدرت رابطه بین عاملهای، آموزش و پژوهش کاربردی، اشتغال و کارآفرینی، برنامهریزی با رویکرد آیندهنگاری، آمایش سرزمین، مالی و بودجه و نیز تناسب زیرساختها، با گویهها در تمامی موارد بزرگتر از 3/0 بود و آماره t نیز در سطح اطمینان 5 درصد مقداری بزرگتر از 96/1 بود. نتیجهگیری: به منظور ارائه الگویی بهینه برای توسعه مؤسسه و مراکز جمعیت هلالاحمر ضروریست شش مؤلفه آموزش و پژوهش کاربردی، اشتغال و کارآفرینی، برنامهریزی با رویکرد آیندهنگاری، آمایش سرزمین، بحث مالی و بودجه و تناسب زیرساختهای توسعه نسبت به سایر مؤلفهها در اولویت قرار گیرند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزش و پژوهش، کارآفرینی، مراکز علمیکاربردی، جمعیت هلالاحمر
عنوان انگلیسی
Presenting a Model for the Development of Applied Scientific Centers of the Red Crescent Society with the Structural Equation Modeling Approach
چکیده انگلیسی مقاله
accidents and incidents in the country, applied scientific centers and institutions of the Red Crescent should be determined a model for their development. the purpose of this paper is to present their development model. Methods: The present study is an applied descriptive study. In the qualitative research part, interview was conducted with 24 applied scientific elites and foresight and development of higher education. The sampling was targeting. Enterviews were implemented and coded, and during two-step Delphi , primary codes of interviews were mainly delivered. After confirming elites, the initial development model was achieved. In the quantitative part of the research, A questionnaire with 84 items was provided. Cronbach's alpha of all components was above 0.7. Statistical population of quantitative part of research included the heads of centers, the managers and faculty members, instructors of institute and scientific applied centers of population in the country (2071 people). 325 people were selected based on Morgan table and stratified sampling. Data analysis was performed with a confirmatory factor analysis approach using LISREL. Finding: standard factor load to measure the power of the relationship between factors; applied education and research, employment and entrepreneurship, planning with foresight approach, Spatial Planning, finance, and budget, as well as the appropriateness of infrastructures with items in all cases was larger than 0.3, and statistics at a confidence level of 5% was more than 1.96. Conclusion: the model was confirmed.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مریم همتی |
عبدالرحیم نوه ابراهیم |
حسن رضا زین آبادی |
حسین عباسیان |
نشانی اینترنتی
http://jorar.ir/browse.php?a_code=A-10-223-3&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/156/article-156-568690.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
پژوهشی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات