این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
امداد و نجات، جلد ۸، شماره ۴، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی مکان‌یابی نقاط مناسب کمک و فرود هلیکوپتر در چارچوب مدیریت بحران (مطالعۀ موردی: استان لرستان)
چکیده فارسی مقاله مقدمه: از مهم‌ترین برنامه‌های مدیریت بحران، عملیات به موقع و مؤثر امداد و نجات است. این تحقیق با هدف انتخاب مناسب‌ترین و سریع‌ترین مسیر برای امدادرسانی هوایی به آسیب‌دیدگان مخاطرات طبیعی در استان لرستان انجام گرفته است. روش: در این مقاله، برای مکان‌یابی نقاط مناسب فرود هلیکوپتر در مواقع رخداد خطر و مدیریت بحران از نقشۀ نقاط مخاطره‌آمیز استان لرستان استفاده گردید و بدین صورت نزدیک‌ترین نقاط فرود به این پهنه‌های پرخطر مکان‌یابی شد. در این مدل فاکتورهای محیطی مانند کاربری اراضی، فضای محاط[1] بر سطح و شیب اعمال شده است. یافته‌ها: با توجه به نتایج، به استثنای جنوب شرقی استان، توزیع مکانی مناسبی از نقاط فرود هیلکوپتر در استان وجود دارد. این درحالیست که نتایج ارزیابی خطر محیطی نشان می‌دهد که این مناطق، پتانسیل خطر بالایی دارند، به همین منظور باید از بین آنها  مناطق مشخصی را از طریق عملیات میدانی برای امداد در زمان‌های اضطراری بررسی و آماده‌سازی کرد. در آخر، پهنه‌های تهیه شده با تصویر ماهواره‌ای تطبیق داده شد تا نتایج مدل راستی آزمایی شود. بحث و نتیجه‌گیری: براساس خروجی مدل، نیمۀ شرقی و نیمه جنوبی استان به سه دلیل عمده 1) شیب، 2) سیستم آب و هوایی و 3) گسل‌های فعال از دیگر بخش‌های استان پرمخاطره‌تر است. این مناطق به دلیل ناهمواری برای فرود هلیکوپتر شرایط نامناسب‌تری دارند. لذا برحسب پراکنش جغرافیایی و فاصله از مراکز امداد‌رسانی باید در این مناطق، نقاط  فرود ویژه احداث شود.   [1] surrounded
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Selecting helicopter landing sites based on crisis management framework (Case study: Lorestan province
چکیده انگلیسی مقاله Background: The most important programs in crisis management are timely and effective relief and rescue operations. Therefore, this study aims to find a solution for the best and fastest route of the air relief team in the crisis management framework. Method: In this study, geographic information system (GIS) was applied to locate the suitable areas for helicopter landing in the framework of the crisis management. In the first step, the map of the hazardous areas was used so that the nearest landing points are located in these high-risk areas. In this model, different environmental parameters have been applied such as land use, slope, surrounding area. Findings: The results show there is a well spatial distribution of the landing zones in Lorestan province; however the major limitation of the landing zones recognize in the southeast areas of Lorestan. According to the risk assessment outcomes, the southeast of Lorestan is more prone to the environmental disaster and high risk; thus, specific areas for emergency relief should explored and prepared through field operations. At the end, the areas covered by the satellite image were adapted in order to verify the results of the model. Finally, it is suggested that a field survey should be done in order to verify the efficiency of the method and to obtain results that are more applicable. Conclusion: The results show that due to the effect of three main factors including slope, climate and active faults, the southern and eastern parts of Lorestan province has the highest potential for environmental crisis. Due to uneven terrain, this area has the most unfavorable conditions for the helicopter landing and requires building special landing zones based on the geographical location and the distance from the relief bases.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Lorestan province, GIS, helicopter landing zones, location

نویسندگان مقاله بهروز پروانه |


حمزه فرج الهی |


داریوش نورالهی |


داریوش نورالهی |



نشانی اینترنتی http://jorar.ir/browse.php?a_code=A-10-223-4&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/156/article-156-568691.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پژوهشی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات