این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پیاورد سلامت، جلد ۱۱، شماره ۶، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی روان‌سنجی ابزار سنجش توانمندی فرهنگی سازمانی در دانشگاه علوم پزشکی تهران
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف:  ارزیابی توانمندی فرهنگی سازمانی از اولویت های سازمان بهداشت جهانی است به این منظور ابزار بومی مناسب منطقه موردنیاز است. هدف از تحقیق حاضر تعیین روایی و پایایی نسخه فارسی پرسشنامه (Ontario Healthy Communities Coalition) در دانشگاه علوم پزشکی تهران بود. روش بررسی: به‌منظور تائید پایایی پرسشنامه 143 نفر از کارکنان (پرستارای و پزشکی) مجتمع بیمارستانی امام خمینی تهران پرسشنامه‌ها تکمیل شد. با استفاده از فرایند تعدیل‌یافته health service research ، پرسشنامه توسط دو متخصص  زبان انگلیسی و آموزش پزشکی ترجمه شد. سپس روایی صوری و محتوایی  آن  تائید شد (CVR و CVI =79/0) و در ادامه برای تعیین همسانی درونی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد(912/0). سپس پرسشنامه به زبان‌اصلی و به متخصص اصلی برگردانده شد تا با متن اصلی مقایسه و نظر موافق خویش را اعلام نمود. به منظور ارزیابی روایی سازه از روش تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی استفاده شد، که مشخص گردید 20 سئوال پرسشنامه به درستی در قالب 6 عامل بارگذاری شده­اند. میزان آماره KMO برای پرسشنامه پژوهش 751/0 بدست آمده و آزمون بارتلت در سطح خطای 05/0= α رد شد(000/0=Sig و 779/1948=X2 محاسبه شده است. یافته‌ها: نهایتاً با حذف 2 آیتم از 22 آیتم، پرسشنامه روایی محتوایی لازم را کسب کرد و با اطمینان 95% پایایی ابزار سنجش توانمندی فرهنگی سازمانی موسسه OHCC درتهران تائید شد. نتیجه‌گیری: می توان از این پرسشنامه در جهت سنجش توانمندیهای سازمانی استفاده کرد و نهایتا موجب ارزیابی میزان ارتقا سطح فرهنگی در سازمانهای ارایه خدمات سلامت شد و موجبات ارتقا سطح فر هنگی آنها را فراهم نمود.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله پرسشنامه، توانمندی فرهنگی سازمانی، روایی، پایایی

عنوان انگلیسی Psychometric Properties of Organizational Cultural Competence Instrument in Tehran University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aim: World Health Organization has prioritized cultural competence for providing high quality health care and patient-centered services. Therefore, it is necessary to plan for developing these skills for all organizational levels. Evaluation of Organizational Cultural Competence has been regarded as these component for which contextualized instrument is crucial. The present study aimed to determine validity and reliability of the Persian version of OHCC organizational cultural competence (2005) instrument in Tehran University of Medical Sciences. Material and Methods: In order to confirm reliability, 143 staff (nurses and physicians) in different administrative positions, worked in Imam Khomeini educational Hospital completed the questionnaire. Modified HSR toolkit for translating and adapting instrument, was used for contextualizing the questionnaire: first, two medical education experts who were proficient in English translated it. Then content validity of Persian version was confirmed using Lawsche method (CVR and CVI = 0/79); its internal consistency was calculated by Cronbach's alpha coefficient (0.912). It was backward translated to compare with original copy and sent to experts for their approval. Confirmation Construct validity was calculated by LISREL software and the result showed that the questions were fit to the domains. The KMO, calculated for this instrument 0.751 and α was less than 0.05. Results: Content validity was confirmed by deleting two items from original questionnaire. Cronbach's alpha was calculated as 0.912 following removing two items. Conclusion: The organizational cultural competence instrument was confirmed to be valid and reliable with 20 items in Iranian context.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله نجمه عباسی | najme abbasi
school of medicine, tehran university of medical sciences, tehran, iran
دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

مینو نجفی | minoo najafi
school of medicine, tehran university of medical sciences, tehran, iran
دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

نازیلا زرقی | nazila zarghi
department of medical education, faculty of medicine, tehran university of medical sciences, tehran, iran
گروه آموزش پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

مریم کرباسی مطلق | maryam karbasi motlagh
department of medical education, faculty of medicine, tehran university of medical sciences, tehran, iran
گروه آموزش پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

خاتمی دوست فروزان | foruzan khatamidoost
department of medical education, faculty of medicine, tehran university of medical sciences, tehran, iran
گروه آموزش پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

ماندانا شیرازی | mandana shirazi
education development center, tehran university of medical sciences, tehran, iran
مرکز مطالعات و توسعه آموزش، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://payavard.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-273&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مدیریت خدمات بهداشتی درمانی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات